داعش در افغانستان برای حمله به اروپا و امریکا برنامه‌ریزی می‌‌کند

شماری از مقام‌های امریکایی و افغان ادعا می‌کنند که گروه داعش برای حمله بر امریکا از خاک افغانستان برنامه‌‌ریزی می‌کند و گفته‌اند که این گروه سربازگیری در افغانستان را به‌همین دلیل افزایش داده‌است.blank

این مقام‌ها به خبرگزاری آسوشتیدپرس گفته‌اند که افزایش فعالیت گروه داعش در افغانستان به‌خصوص در شمال و شرق این کشور و استخدام جنگ‌جویان تازه‌نفس، نشان‌دهنده درستی این ادعا است.

آسوشتیدپرس همچنین از اعزام هزاران جنگجوی داعش از عراق و سوریه به افغانستان خبر داده‌است.

مقام‌های امریکایی هشدار داده‌اند که این گروه در حال برنامه‌ریزی برای حمله به امریکا و دیگر کشورهای غربی‌ است.

یک مقام استخباراتی امریکا مستقر در افغانستان به این رسانه گفته‌است که حملات اخیر در کابل؛ پایتخت افغانستان، نشانگر موج جدیدی از برنامه جنگی داعش برای حمله‌های بیشتر در افغانستان و حتی اروپا و امریکا است.

این مقام گفته‌است: «داعش تهدیدی جدی و نزدیک برای سرزمین ما از افغانستان است. هدف اصلی این گروه نیز انجام حملات خارجی است.»

او این موضوع را ترسناک توصیف کرده و گفته‌است که انجام چنین حملاتی هدف داعش است که به زمان نیاز دارد.

گروه داعش که در سوریه و عراق فعالیت داشت در سال ۲۰۱۴ فعالیت خود را در افغانستان آغاز کرد و آن را «ولایت خراسان» نامید. این گروه هنوزهم در ولایت شرقی ننگرهار و برخی دیگر از ولایت‌ها فعالیت دارد و در حملات این گروه عمدتاً غیرنظامیان هدف قرار می‌گیرند.

هرچند اشرف‌غنی در اواخر سال گذشته به ننگرهار رفت و شکست این گروه را اعلام کرد؛ اما اجمل عمر؛ یک عضو شورای ولایتی ننگرهار گفته‌است که داعش نه‌تنها نابود نشده؛ بلکه تقویت شده‌است. او به آسوشیتدپرس گفته‌است که گروه داعش تلاش دارد تا خود را اکمال کند و به ولسوالی‌های دیگر در ننگرهار و کنر نفوذ کند.

در همین حال، مقام استخباراتی امریکا گفته‌است که بدون یک استراتژی «ضد تروریستی» و تهاجمی، داعش با حضور در افغانستان می‌تواند در سال آینده یک حمله گسترده را در ایالات متحده و اروپا انجام دهد.

خبرهای مهم و کوتاه را در تلگرام افق بخوانید

او افزوده‌است: «خبر بد به‌دست‌آوردن مناطق مهم و پنهان‌شدن آن گروه در آن است. این گروه دسترسی آسان به پول، سلاح‌ و تجهیزات دارد و در جاهایی مستقر است که می‌تواند برنامه‌ریزی، تمرین، تسهیل و تسریع حملات را انجام دهد.»

به‌باور این مقام جاسوسی امریکا هدف داعش در افغانستان گسترش نفوذ در شرق این کشور است.

مطالب مرتبط