خلیلزاد در بلخ با عطامحمد نور و محمد محقق دیدار کرد

زلمی خلیلزاد؛ نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان روز سه‌شنبه به بلخ رفت و شب گذشته با شماری از چهره‌های سیاسی در این ولایت به شمول عطا محمد نور دیدار کرده‌است.

blank

دفتر مطبوعاتی عطا محمد نور؛ رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی با نشر خبرنامه‌ای گفته که در این دیدار روی وضعیت عمومی سیاسی و امنیتی کشور، انتخابات ریاست جمهوری، پروسه صلح و پیامدهای آن بحث میان خلیلزاد، نور و محمد محقق؛ معاون دوم ریاست اجرایی بحث شده‌است.

خبرنامه افزوده که همه جوانب روی ایجاد «اجماع ملی، سیاسی، منطقوی و فرا منطقوی» در رابطه به پروسه صلح افغانستان تاکید کردند. در این نشست همچنین بر نتیجه دادن پروسه صلح پیش از برگزاری انتخابات تاکید شده‌است.

از طرفی هم آقای خلیلزاد در توییترش نوشته‌است: «در شهر مزار شریف تغییرات زیادی بوجود آمده است. شهر از نگاه ساخت و ساز رونق بسیاری کرده است. من همچنین درباره معضلات امنیتی مشخصی در ولایات فاریاب، جوزجان، بلخ، و سرپل شنیدم. حمایت گسترده ای از یک توافق صلح که حافظ دستاوردهای ۱۸ سال گذشته باشد وجود دارد. ما موافق هستیم.»

از طرفی هم محمد محقق گفته که در این دیدار بحث‌های مفصلی در مورد اینکه پروسه صلح افغانستان باید تسریع شود و کار روی آن تشدید شود صورت گرفته‌است. او افزوده که تلاش شان این است که باید طالبان حاضر به مذاکرات «بین الافغانی» شوند و به باور او گفتگوهای قبلی آنان با طالبان مذاکرات نه بلکه «دیالوگ بین الافغانی» بود.

محقق گفته‌است که در این دیدار در باره انتخابات ریاست‌جمهوری نیز گفتگو شده و طرفین خواهان «محدود شدن صلاحیت‌های رییس جمهور غنی» شده‌اند. پیش از این نیز نامزدان ریاست جمهوری خواهان محدود شدن صلاحیت‌های رییس جمهوری تا برگزاری انتخابات و استفاده نکردن از امکانات دولتی برای کمپاین انتخاباتی شده بودند.

دیدار آقای خلیلزاد با این دو چهره‌ی سیاسی «جنجالی» در بلخ در حالی صورت می‌گیرد که آنان دو هفته پیش در نشستی در مسکو حضور پیدا کردند و با نمایندگان گروه طالبان دیدار کردند. خلیلزاد نیز که در ماه‌های گذشته با طالبان شش دور دیدار و مذاکره کرده‌است، به افغانستان آمده و با شماری از سیاسیون به شمول رییس جمهور غنی و حامد کرزی نیز دیدار کرده‌است.

مطالب مرتبط