عبدالله: گروه طالبان در اندیشه تسلط دوباره بر افغانستان است

عبدالله عبدالله؛ رییس اجرایی حکومت وحدت ملی، یک‌بار دیگر «لجاجت» گروه طالبان و بهانه‌جویی آن گروه را مانع اصلی در برابر صلح عنوان می‌کند و می‌گوید که این گروه هنوزهم فکر می‌کند که با خروج نیروهای خارجی می‌تواند دوباره بر افغانستان مسلط شود.blank

آقای عبدالله که امروز (چهارشنبه، ۲۲ جوزا) در مراسم گرامی‌داشت از روز مادر، صحبت می‌کرد، گفت که جنگ هنوزهم از مادران قربانی می‌گیرد و طالبان با بهانه‌گیری و موضع‌گیری‌های نامعقول این جنگ را ادامه می‌دهند.

رییس اجرایی گفت که این مانع ایجادکردن طالبان نشان می‌دهد که آنان عزم و اراده‌ای برای تامین صلح در کشور ندارند.

صدای واحدی برای صلح
او از مردم و رهبران سیاسی هم خواست که صدای واحدی برای تامین صلح در کشور داشته‌باشند؛ چون به‌گفته‌ وی، صلح یگانه خواستی است که همه مردم افغانستان بر آن متفق اند.

آقای عبدالله افزود: «اکثریت مردم افغانستان خواستار تامین صلح‌اند. در این زمینه باید صدای واحدی داشته‌باشیم که از یک‌طرف عزم ثابت ما را برای تامین صلح نشان بدهد و از جانب دیگر، حفظ دستاوردهای مردم افغانستان نیز یک مسأله حتمی در آن باشد. وقتی آنان (طالبان) صداهای متفرق می‌شنوند، یک بهانه اضافی پیدا می‌کنند و می‌گویند دولت، مردم و جامعه مدنی متفق نیستند.»

عبدالله همچنین از «همکاران بین‌المللی افغانستان» خواست که برای صلح افغانستان «هماهنگ» عمل کنند.

رییس اجرایی گفت که طالبان نیز باید به صدای مردم افغانستان گوش دهند، فراخوان صلح را بپذیرند و حاضر به تامین حقوق اساسی مردم شوند، هرچند که به‌گفته‌ او، برداشت‌های طالبان و مردم افغانستان از حقوق مردم، فرق می‌کند.

وی تاکید کرد که نه مردم افغانستان و نه جامعه جهانی می‌خواهند که افغانستان دوباره به «جهنم» تبدیل شود و به روزهای تاریک گذشته بازگردد. او طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی را وابسته به یکدیگر خواند که تلاش کرده‌اند و تلاش می‌کنند افغانستان را «وابسته و غیرمستقل» بسازند.

عبدالله در حالی طالبان را به فراخوان صلح و گفتگوی مستقیم دعوت می‌کند که پیش از هیچ‌یک از فراخوان‌های حکومت از طالبان برای صلح، از سوی این گروه پذیرفته نشده‌است.

مطالب مرتبط

یک نظر

  1. این اقا لباسهای را که از پول فقیرترین مردم دنیا در لندن به همراهی خانم سرلوچ وپای برهنه شان خریداری کرده نشان نه داد