هشدار خلیلزاد به ایران: مانع تلاش‌های صلح افغانستان نشوید

زلمی خلیلزاد؛ نماینده ویژه وزارت امور خارجه امریکا برای صلح افغانستان می‌گوید ایران نباید مانع تلاش‌های امریکا در روند صلح افغانستان شود و اگر چنین کرد با «عکس‌العمل جدی» ایالات متحده رو به‌رو خواهد شد.

Image result for ‫تاکید خلیلزاد‬‎

آقای خلیلزاد که در جریان هشتمین سفرش برای صلح افغانستان در کابل به‌سر می‌برد، این سخنان را روز جمعه، ۲۴ جوزا در مصاحبه با شبکه آریانانیوز بیان کرد.

زلمی خلیلزاد در این مصاحبه گفته‌است که اگر ایران می‌خواهد در افغانستان مشکلات و پیچیدگی به‌وجود بیاورد و تلاش‌های امریکا را با مانع روبه‌رو کند، «عکس‌العمل ما هم بسیار منفی خواهد بود». او در عین حال، تاکید کرد که افغانستان باید از قضیه امریکا با ایران دور باشد.

افق را در تلگرام بخوانید

خلیلزاد از پاکستان نیز خواست که برای بهبود روابط با جهان و به‌ویژه امریکا، روابط خود را با افغانستان بهتر سازد.

ایران و پاکستان از کشورهای همسایه افغانستان هستند که بارها به حمایت از تروریزم در این کشور و همچنین سنگ‌اندازی در روند صلح متهم شده‌اند. ایران در سال گذشته میزبان نمایندگان گروه طالبان بود و معاون وزیر خارجه این کشور با طالبان دیدار و گفتگو کرد.

پیشتر عباس عراقچی؛ معاون وزیر امور خارجه ایران پس از دیدارش با نمایندگان طالبان در تهران به کابل آمد و با مقام‌های افغان در مورد این گفتگویش با طالبان صحبت کرد؛ اما میزبانی از طالبان در هر کشوری برای گفتگو، از سوی مقام‌های افغان، مشروعیت‌بخشی سیاسی به این گروه خوانده شده‌است.

از طرف دیگر، تیرگی شدید روابط میان امریکا و ایران وضعیت را در منطقه دگرگون کرده‌است. امریکا در روزهای اخیر، افزون بر کشتی طیاره‌بردار آبراهام لینکلن، بمب‌افکن‌های بی-۵۲ و سایر تجهیزات نظامی خود را نیز در شرق میانه مستقر کرده‌است.

دگرگونی این وضعیت در منطقه بر روند صلح افغانستان نیز تاثیرگذار خوانده شده‌است.

مطالب مرتبط