سنتکام فیلم منسوب به سپاه پاسداران را منتشر کرد

کمتر از ۲۴ ساعت پس از انفجار دو نفتکش در آب های عمان و در نزدیکی سواحل جنوبی ایران، ارتش امریکا، ویدئویی منتشر کرده که نشان می‌دهد، سرنشینان یک قایق گشت که گفته می‌شود متعلق به سپاه پاسداران ایران است، تلاش می‌کنند، یک مین منفجر نشده را از بدنه یکی از این نفتکش ها جدا کنند.blank

آنها در ساعت ۴ و ده دقیقه بعد از ظهر به وقت محلی ماین را از کشتی کوکوکا جدا کرده و از محل دور می‌شوند. این تصاویر که هواپیمای شناسایی نیروی دریایی آمریکا ثبت کرده، به ادعای مقامات امریکایی نشان دهنده تلاش تهران برای از بین بردن شواهد است.

فرماندهی مرکزی آمریکا(سنتکام)، قبلا تصاویری از محل انفجار و ماین منفجر نشده که به بدنه کشتی چسبیده بود، منتشر کرد و خدمه کشتی نیز وجود این ماین هشت اینچی را تایید کرده بودند.

از سوی دیگر سی‌ان‌ان به نقل از یک مقام امریکایی گزارش داد، چند قایق کوچک ایرانی حتی بعد از حضور کشتی برینبیج امریکا در صحنه انفجار، به تردد در نزدیکی این محل مشغول بودند. سرانجام ستاد فرماندهی مرکزی امریکا برای دور کردن آنها هشدار داد، هیچ دخالتی را در حوزه ماموریت و فرماندهی این کشتی تحمل نخواهد کرد.

این تصاویر پس از آن منتشر می شود که مایک پومپئو، وزیر امور خارجه امریکا با اشاره به سابقه انفجارهای یک ماه پیش در چهار نفتکش در بندر فجیره، سلاح های به کار رفته و تجربه و هماهنگی های انجام شده، به طور مستقیم ایران را مسئول این حمله ها معرفی کرد.

این حملات در حالی علیه نفت کش‌ها انجام می‌شود که ترامپ چندی پیش معافیت از تحریم های نفتی ایران دیگر تمدید نمی‌شود. به دنبال آن امریکا نیروی سپاه ایران را یه عنوان یک گروه تروریستی اعلام کرد. اقدامی که موجب افزایش تنش ها میان دو کشور انجامید.

در ادامه تنش‌ها امریکا از ارسال ناو جنگی آبراهام لینکلن به منطقه خبر داد در کنار جندین جنگنده بی ۵۲ را در قطر مستقر کرد. هدف قرار دادن نفت کش های جاپانی در دو روز گذشته بر حجم تنش ها میان ایران و امریکا افزوده است.

علاوه بر امریکا متحدین این کشور نیر ایران متهم به حمله به نفت کش های جاپان کرده اند. بریتانیا نیز امروز اعلام کرده است که حمله به نفت کش های جاپان کار سپاه ایران است.

تحلیل گران معتقد هستند که حمله به نفت کش‌های جاپان در دریای عمان در حالی که نخست وزیر جاپان در تهران بسر می‌برد و با مقام‌های ایرانی سرگرم رایزنی برای کاهش تنش‌ها در منطقه بود پیام منفی از این دیدار به جهان مخابره کرد.

مطالب مرتبط