صلح و توسعه اقتصادی، محور گفتگوی غنی و روحانی در حاشیه نشست شانگهای

اشرف‌غنی؛ رییس حکومت وحدت ملی، در حاشیه نشست سازمان همکاری‌های شانگهای با رهبران شماری از کشورهای منطقه و عضو این سازمان دیدار کرد. او از جمله، روز گذشته (جمعه، ۲۴ جوزا) با حسن روحانی؛ رییس جمهوری ایران دیدار و درباره راه‌های توسعه‌ همکاری‌ها در حوزه صلح و روابط اقتصادی گفتگو کرد.blank

ارگ ریاست جمهوری با نشر خبرنامه‌ای گفته‌است که در این دیدار سران دو کشور، پیرامون گسترش همکاری‌ها میان افغانستان و ایران، اجماع منطقه‌ای برای صلح افغانستان، پروسه صلح با محوریت دولت افغانستان و تفاهم منطقه‌ای بحث کردند.

خبرنامه افزوده که در این دیدارهمچنین بر تسریع کار کمیته‌های مشترک دو کشور تاکید شده‌است.

غنی و روحانی بندر چابهار را برای اقتصاد هردو کشور و همچنین هند مهم خوانده‌ و بر ضرورت کار مشترک برای آن تاکید کرده‌اند.

خبرهای بیشتر را در تلگرام ما بخوانید

روحانی در دیدار با آقای غنی گفته‌است که روی مشکل قاچاق مواد مخدر نیز با حکومت افغانستان مشترکاً کار خواهد کرد.

رییس جمهوری ایران همچنین آمادگی کشورش را برای همکاری در پروسه صلح با محوریت دولت افغانستان اعلام کرد.

این در حالی است که پیش از این زلمی خلیلزاد؛ نماینده ویژه وزارت امور خارجه امریکا برای صلح افغانستان، ایران را تلویحاً به سنگ‌اندازی در پروسه صلح افغانستان متهم کرده‌بود. او در مصاحبه‌ای با یک رسانه خصوصی افغانستان گفت که اگر ایران تلاش کند در برابر روند صلح افغانستان مانع ایجاد کند، با واکنش جدی امریکا روبه‌رو خواهد شد.

نشست سازمان همکاری‌های شانگهای، روز گذشته پایان یافت و شماری از رهبران کشورها از جمله ولادیمیر پوتین؛ رییس جمهور روسیه، نارندرا مودی؛ نخست‌وزیر هند، سورونبای جینبیکوف؛ رییس جمهوری قرقیزستان و رییس جمهور چین تعهدشان را به حمایت از روند صلح افغانستان اعلام کردند.

مطالب مرتبط