عبدالله: هیچ کشوری به‌تنهایی نمی‌تواند مشکل تروریزم را حل کند

عبدالله عبدالله؛‌ رییس اجرایی می‌گوید که برای تحقق صلح‌ پایدار باید همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را افزایش داد؛ چون به‌گفته وی، هیچ کشوری به‌تنهایی نمی‌تواند مشکل دهشت‌افکنی را حل کند.blank

عبدالله عبدالله که امروز (شنبه، ۲۵ جوزا) در نشست تعامل و اعتمادسازی در آسیا «سیکا» در شهر دوشنبه؛ پایتخت تاجیکستان سخنرانی می‌کرد، گفت که دست‌یافتن به امنیت و رفاه در منطقه، تنها از راه همکاری‌های نزدیک منطقه‎ای ممکن است.

آقای عبدالله افزود: «رسید‌گی به تهدیدها و چالش‌های مشترک، نیازمند تلاش‌های مشترک و همکاری‌های جدی و صادقانه است. ما باید در تحکیم امنیت و ثبات و آوردن صلح و رفاه برای مردم خود با روحیه منطقه‌گرایی و باهمی گام برداریم.»

به‌گفته رییس اجرایی، همه کشورها باید با یکدیگر به‌صورت فعال و پیگیر در عرصه‌های مختلف به‌ویژه در بخش امنیت، همکاری کنند تا از آسیب‌های ناشی از حملات دهشت‌افکنانه جلوگیری شود.

عبدالله عبدالله تصریح کرد که مردم افغانستان تشنه صلح‌اند و دولت برای دست‌یافتن به صلح از هیچ کاری دریغ نمی‌کند.

او افزود که افغانستان صلح می‌خواهد و ارزش صلح را نه‌تنها برای کشور خود؛ بلکه برای تمام کشورهای منطقه و فراتر از آن درک می‌کند.

آقای عبدالله همچنین بیان کرد که «ما باید به چالش فقر، رشد فزاینده جمعیت، تغییر اقلیم، فساد و درگیری‌های مسلحانه، افراطی‌گری خشونت‌آمیز، قاچاق مواد مخدر، قاچاق سلاح و تهدید هراس‌افکنی به‌صورت اساسی و جدی رسید‌گی کنیم.»

وی همچنین تاکید کرد که هراس‌افکنان باید از دست‌یافتن به پناه‌گاه‌های امن و وسایل فعالیت‌های دهشت‌افکنانه محروم شوند.

باید یادآور شد که نشست سیکا یا تعامل و اعتمادسازی در آسیا هر چهارسال یکبار به اشتراک سران ۲۷ کشور عضو، هشت عضو و سازمان‌های بین‌المللی ناظر برگزار می‌شود.

مطالب مرتبط