تعداد سلاح‌های هسته‌ای جهان کاهش یافته است

براساس گزارش منتشر شده توسط مؤسسه تحقیقاتی صلح استهکلم در سوئد(SIPRI) پیش بینی می‌شود ۹ قدرت دارای سلاح اتمی یعنی امریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه، چین، هند، پاکستان، اسرائیل و کوریای شمالی ۱۳ هزار و ۸۶۵ کلاهک هسته‌ای در آغاز ۲۰۱۹ داشته‌اند. طبق این گزارش، این رقم نشان از کاهش تعداد کلاهک‌های اتمی را می‌دهد که این موسسه در ابتدای سال ۲۰۱۸ مجموع آن را ۱۴ هزار و ۴۶۵ مورد برآورد کرده بود.

blank

این رقم نشان می‌دهد که حدود ۶۰۰ کلاهک هسته‌ای نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. بیشترین کاهش سلاح هسته‌ای توسط روسیه و امریکا بر اساس معاهده کاهش تسلیحات اتمی استارت جدید انجام گرفته است.

روسیه و آمریکا ۶۵۰۰ و ۶۱۸۵ کلاهک هسته‌ای دارند.

هنوز مذاکراتی میان مسکو و واشنگتن درباره تمدید معاهده استارت جدید انجام نشده است این در حالی است که قرار است این معاهده در سال ۲۰۲۱ منقضی شود.

شانون هیل اعلام کرد: با توجه به اختلافات نظامی و سیاسی میان مسکو و واشنگتن چشم انداز ادامه مذاکرات کاهش تسلیحات اتمی میان امریکا و روسیه چندان محتمل به نظر نمی‌رسد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر هند و پاکستان به دنبال توسعه ظرفیت‌های نظامی خود هستند. این مساله ممکن است باعث افزایش ظرفیت‌های هسته‌ای دو کشور در دهه آینده شود.

به نوشته این گزارش، از سوی دیگر پیش بینی می‌شود که کوریای شمالی ۲۰ تا ۳۰ کلاهک هسته‌ای داشته باشد.

با این حال کوریای شمالی از زمان ورود به مذاکرات خلع سلاح اتمی با امریکا در سال ۲۰۱۸ سلاح هسته‌ای و یا موشک بالستیک دور برد آزمایش نکرده است.

در حال حاضر فرانسه ۳۰۰، چین ۲۹۰، انگلیس ۲۰۰ و اسرائیل ۸۰ تا ۹۰ کلاهک هسته‌ای دارند.

مطالب مرتبط