کمیسیون انتخابات: ناظران بر مراکز ثبت‌ نام، نظارت نمی‌کنند

کمیسیون انتخابات می‌گوید که هیچ ناظری از احزاب سیاسی، جامعه مدنی و نهادهای ناظر انتخاباتی در مراکز ثبت‌ نام تقویتی برای نظارت حضور ندارد.

blank

حبیب‌الرحمان ننگ؛ رییس دبیرخانه این کمیسیون، امروز (سه‌شنبه، ۲۸ جوزا) در یک نشست خبری در کابل اعلام کرد که نظارت بر پروسه انتخابات و تامین شفافیت در این روند، مسؤولیت همه طرف‌های انتخاباتی از جمله کمیسیون انتخابات، نامزدان، احزاب سیاسی، جامعه مدنی، نهادهای ناظر، مردم و رسانه‌ها است.

آقای ننگ افزود که نهادهای ناظر و ناظران احزاب سیاسی بر آغاز پروسه ثبت‌ نام تقویتی در هیچ‌یک از مراکز ثبت حضور نداشته‌اند و نظارت نکرده‌اند.

رییس دبیرخانه کمیسیون انتخابات می‌گوید که به همه نهادهای مرتبط با انتخابات و احزاب سیاسی، نامه فرستاده شده تا ناظران خود را به این کمبسیون معرفی کنند. به‌گفته‌ او ناظران می‌توانند پس از دریافت اعتبارنامه و کارت نظارت، بر تمامی مراحل انتخابات «مطابق قانون» نظارت کنند.

حبیب‌الرحمان ننگ همزمان تاکید کرد که ناظران نباید در روند انتخابات دخالت کنند. او گفت که به رؤسای ولایتی کمیسیون انتخابات نیز گوشزد کرده‌است که در صورت دیدن حرکت مداخله‌گرانه، مداخله‌گران را به دادستانی معرفی کنند.

بربنیاد اظهارات او، برخی نهادها از نامزدان پول گرفته‌اند و ناظران‌شان را برای فعالیت به نفع نامزد مشخص معرفی کرده‌اند. او از نهادهایی که چنین کرده‌اند نامی نبرد.

این عضو کمیسیون انتخابات از مردم نیز خواست که از پروسه ثبت‌ نام تقویتی به‌عنوان یک فرصت استفاده کنند و با ثبت ‌نام‌شان شفافیت را در انتخابات تامین کنند.

بربنیاد آمارهای این کمیسیون تاکنون بیش از ۵۰ هزار تن در سراسر کشور در پروسه ثبت‌نام تقویتی، برای رأی‌دهی در انتخابات ریاست جمهوری که در ششم میزان برگزار می‌شود، ثبت‌ نام کرده‌اند.

این در حالی است که کمیسیون انتخابات، پیشتر آمار ثبت‌ نام‌کنندگان را به اشتباه بیش از ۴۰۰ هزار نفر اعلام کرده‌بود.

مطالب مرتبط