ترامپ: شاید با ایران وارد جنگ شویم

دونالد ترامپ؛ رییس جمهور امریکا می‌گوید که واشنگتن ممکن است علیه ایران برای جلوگیری از دستیابی این کشور به سلاح هسته‌ای، وارد جنگ شود.blank

آقای ترامپ در گفتگو با نشریه تایم در پاسخ به این سؤال که امریکا چه زمانی با ایران وارد جنگ می‌شود، گفت: «قطعا بر سر سلاح هسته‌ای.»

رییس جمهوری امریکا همچنین درباره حمله به نفتکش‌ها و کشتی‌های باری در خلیج فارس گفت که این حملات تاکنون بسیار جزئی بوده‌اند.

دونالد ترامپ همچنین بیان کرد که با ارزیابی نهادهای اطلاعاتی امریکا درباره نقش ایران در حملات اخیر به نفتکش‌ها در خلیج فارس، موافق است.

وی افزود که در روزهای اخیر رفتار و گفتار ایران نسبت به امریکا تغییر کرده‌است.

ترامپ گفت: «اگر گفتار (ایران) را با زمان امضای آن توافق (برجام) مقایسه کنید می‌بینید که آن موقع دائما این بود که‌ «مرگ بر امریکا»، «امریکا را نابود می‌کنیم»، «امریکا را می‌کشیم»؛ اما حالا دیگر چندان این‌ها را نمی‌شنوم و انتظارش را هم ندارم.»

دونالد ترامپ همچنین در گفتگو با تایم گفت که دریای عمان از نظر استراتژیک حالا نسبت به امریکا برای چین و جاپان مهم‌تر است. به‌باور وی، این کشورها هنوز برای مقادیر قابل ‌توجهی نفت خام مورد نیازشان به این منطقه وابسته‌اند.

وی تصریح کرد:‌ «در دو و نیم سال گذشته در زمینه انرژی، پیشرفت عظیمی داشته‌ایم و وقتی خط لوله‌های ما ساخته شود دیگر صادرکنندهٔ انرژی هستیم.»

باید یادآور شد که پاتریک شاناهان؛ سرپرست وزارت دفاع امریکا نیز اعلام کرده که مجوز اعزام حدود ۱۰۰۰ نیرو به خلیج فارس را برای اهداف دفاعی صادر کرده‌است.

سرپرست وزارت دفاع امریکا گفته‌است: «حملات اخیر ایرانی‌ها، نشان می‌دهد که داده‌های اطلاعاتی ما درباره رفتار خصمانهٔ نیروهای ایرانی و نیز گروه‌های وابسته به آنها قابل اعتماد و موثق بوده‌است، این نیروها کارکنان و نیز منافع ایالات متحده را در منطقه تهدید می‌کنند.»

اما تهران این اتهامات را پیوسته رد و اعلام کرده که این کشور نقشی در حادثه اخیر نفتکش‌ها در خلیج فارس نداشته‌است.

مطالب مرتبط