باج‌خواهی طالبان در بادغیس؛ خطوط برق و مخابرات قطع است

از چند روز به این‌سو، طالبان، برق وارداتی ترکمنستان و آنتن‌های مخابراتی را در ولایت بادغیس قطع کرده‌اند. هدف آن گروه، ادامه برق‌رسانی به مناطق تحت سلطه‌شان است.

blank

امروز یکشنبه، ۲ سرطان، شماری از باشندگان ولایت بادغیس در یک تجمع اعتراضی در مقابل ساختمان اداره محلی هرات، دست به تجمع زدند تا توجه دولت را به این وضعیت، جلب کنند.

معترضان به افق گفتند که طالبان در واکنش به عدم تمدید لین برق در مناطق تحت سلطه‌شان، اقدام به قطع برق و آنتن‌های مخابراتی کرده‌اند.

در حال حاضر، تماس‌های تلفنی با باشندگان بادغیس برقرار نمی‌شود.

افق را در تلگرام دنبال کنید

عبدالرزاق صدیقی؛ خبرنگار محلی بادغیس به افق گفت که طالبان همچنین شاهراه هرات – قلعه ‌نو را مسدود کرده‌اند.

او افزود که طالبان هشدار داده‌اند تا زمانی که برق به مناطق مسکونی‌شان وصل نشود، اجازه وصل برق وارداتی و فعال‌سازی آنتن‌های مخابراتی را نخواهند داد.

عبدالمجید شکیب؛ عضو پیشین شورای ولایتی بادغیس، حکومت را به ناتوانی در جلوگیری از تحرکات طالبان در این ولایت متهم می‌کند.

او تداوم اقدامات خودسرانه طالبان در بادغیس را برای حکومت «شرم‌آور» توصیف می‌کند.

طالبان در بادغیس حضوری گسترده دارند و هرازگاه، حاکمیت دولتی در این ولایت را به چالش می‌کشند.

blank

پیشتر محمد طاهر عظیمی؛ آمر برق ولایت بادغیس گفته‌بود که طالبان تاکنون شش‌بار لین برق وارداتی ترکنمستان به بادعیس را قطع کرده‌اند.

او از آماج قراردادن لین برق وارداتی ترکمنستان به این ولایت ابراز نگرانی می‌کند و می‌گوید که تداوم این روند، باعث زیان‌های هنگفت مالی به شرکت برق بادغیس می‌شود.

به‌گفته آقای عظیمی، طالبان می‌خواهند برق ۲۱ روستا در مسیر انتقال لین برق ترکمنستان سروی شود و به‌دنبال آن، روند برق‌رسانی آغاز شود.

مقام‌های محلی بادغیس نگران هستند که پس از توزیع برق به مناطق تحت کنترل طالبان، نتوانند که به‌دلیل حضور طالبان پول صرفیه برق را از مشتریان جمع‌آوری کنند.

blank
شهر قلعه نو مرکز ولایت بادغیس

در چندین ولایت افغانستان طالبان در مناطق تحت کنترل‌شان پول صرفیه برق را به‌جای شرکت برق، جمع‌آوری می‌کنند و این اقدام طالبان در بخش پرداخت پول به کشورهای تامین‌کننده برق افغانستان مشکلات جدی ایجاد می‌کند.

آگاهان می‌گویند که جمع‌آوری پول صرفیه برق از سوی طالبان، به‌جای کمک به تأمین برق، باعث تمویل و تجهیز این گروه می‌شود.

سب‌استیشن برق وارداتی ترکمنستان، با ظرفیت ۱۴ مگاوات سال گذشته در سفر اشرف‌غنی به شهر «قلعه نو»؛ مرکز ولایت بادغیس افتتاح شد. این سب‌استیشن، برق ۶ هزار خانواده را تامین می‌کند.

مطالب مرتبط