افزایش ۴۲ درصدی محصول مزارع گندم افغانستان

بربنیاد یک ارزیابی تازه وزارت زراعت و اداره ملی احصائیه و معلومات افغانستان، افزایش حاصلات گندم در سال جاری به ۴۲ درصد می‌رسد.blank

این ارزیابی از سوی وزارت زاراعت و اداره ملی احصائیه و معلومات با همکاری سازمان غذا و زراعت سازمان ملل (FAO) و برنامه جهانی غذا (WFP) انجام شده‌است.

اکبر رستمی؛ سخنگوی وزارت زراعت، امروز(دوشنبه، ۳ سرطان) در یک نشست خبری در کابل گفت: «عوامل این افزایش بارش باران‌های کافی، توزیع به‌موقع کود و تخم‌های اصلاح‌شده، آبیاری هزاران هکتار زمین جدید، افزایش ساحه‌ کشت، ترویج و توزیع دستگاه‌های لیزرلیول، در اختیار قراردادن تراکتورهای رایگان برای کشت للمی و آموزش‌دهی دهقانان از سوی وزارت زراعت، است.»

آقای رستمی گفت که براساس ارزیابی وزارت زراعت و اداره ملی احصائیه و معلومات افغانستان، ساحات زراعتی آبی و للمی کشت گندم افزایش یافته و نیز تولیدات مجموعی گندم در سال جاری، بیش از ۵٫۱ میلیون تن تخمین زده شده‌است.

او در ادامه گفت که این رقم نسبت به سال گذشته ۱٫۵۲ میلیون تن افزایش یافته و در مقایسه با ۱۳ سال گذشته بیش‌ترین مقدار تولید گندم را نشان می‌دهد.

براساس معلومات وزارت زراعت، نیازمندی گندم در سال جاری ۶ میلیون تن و کمبود گندم در کشور در سال پیش رو ۹۰۰ هزار تن خواهد بود.

به‌گفته مسؤولان وزارت زراعت در سال گذشته خورشیدی در کنار ساخت ۲۳۵ شبکه آبیاری و گسترش هزاران هکتار زمین تحت آبیاری و زراعت، ۲۰ هزار تن کود یوریا و ۱۰ هزار تن تخم‌ اصلاح‌شده نیز به دهقاقین توزیع شده‌است.

مطالب مرتبط