خشونت علیه خبرنگاران در افغانستان ۵۰ درصد کاهش یافته‌است

نهاد حمایت‌کننده‌ رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) می‌گوید که خشونت علیه خبرنگاران در شش ماه اول سال ۲۰۱۹ میلادی نظر به زمان مشابه در سال گذشته، ۵۰ درصد کاهش یافته‌است.blank

عبدالمجیب خلوتگر؛ رییس اجرایی نی، امروز (دوشنبه، ۳ سرطان) در یک نشست خبری در کابل با نشر گزارش تازه‌ این نهاد گفت قضایای ثبت‌شده در دیدبان رسانه‌های نی نشان می‌دهد که در شش ماه اخیر، ۳۵ مورد خشونت علیه خبرنگاران در کشور اتفاق افتاده‌؛ در حالی‌که در شش ماه نخست سال گذشته میلادی ۷۱ مورد خشونت در این نهاد ثبت شده‌بود.

به‌گفته‌ آقای خلوتگر ۳۵ مورد خشونتی که امسال ثبت‌شده شامل ۵ مورد قتل، ۶ مورد جراحت، ۱۷ مورد تهدید و توهین، ۳ مورد حمله بر رسانه، ۳ مورد لت‌وکوب و ۱ مورد انفجار ماین مقناطیسی بوده‌است.

کاهش ۶۱ درصدی قتل خبرنگاران
او همچنین گفت که کاهش قتل خبرنگاران نظر به سال گذشته ۶۱ درصد است که در ۶ ماه اول سال گذشته‌ میلادی ۱۳ مورد قتل به ثبت رسیده بود؛ اما در ۶ ماه نخست سال جاری میلادی، ۵ مورد قتل ثبت شده‌است.

براساس یافته‌های «نی»، لت‌وکوب خبرنگاران نیز نسبت به سال گذشته ۳/۸۴ درصد کاهش یافته که از ۱۹ مورد به ۳ مورد رسیده‌است.

نی اما می‌گوید که تهدید و توهین خبرنگاران در سال جاری، یک مورد نسبت به‌ سال گذشته افزایش یافته‌است.

عبدالمجیب خلوتگر گفت: «۳۵ مورد خشونت در شش ماه اول سال ۲۰۱۹ میلادی به‌ثبت رسیده که نسبت به چهار سال گذشته شاهد کاهش ۴/۴۶ درصدی هستیم.»

رییس نهاد «نی» عوامل کاهش خشونت علیه خبرنگاران را کاهش حملات انتحاری و انفجاری و همچنین محتاطانه عمل‌کردن رسانه‌ها خواند و گفت که در بسیاری از موارد رسانه‌ها در حملات انتحاری و انفجاری خبرنگاران را برای پوشش خبری زنده نمی‌فرستند.

به‌گفته خلوتگر، دلیل دیگر کاهش خشونت‌ها این است که خبرنگاران به‌دلیل تجارب تلخی که داشتند کوشش می‌کنند تا فاصله ایمنی خود را حفظ کنند که به‌گفته‌ او این مورد تاثیر مثبت داشته‌است.

دسترسی به اطلاعات هنوز‌هم محدود است
در همین‌حال «نی» می‌گوید که با وجود کاهش خشونت علیه خبرنگاران، عدم دسترسی خبرنگاران به اطلاعات هنوزهم یک چالش است.

او حکومت را در راستای تامین اطلاعات مورد نیاز رسانه‌ها متهم به کم‌کاری کرد و گفت: «هنوزهم وقتی که خبرنگاری تهدید می‌شود و یا دسترسی به اطلاعات ندارد به این معناست که حکومت در این راستا هیچ کاری نکرده‌است.»

آقای خلوتگر همچنین گفت که حکومت در کاهش خشونت علیه خبرنگاران هیچ نقشی نداشته؛ اما در بعضی مواردی که خشونت‌ها افزایش داشته، مستقیماً به حکومت ربط داشته‌است.

«نی» در حالی از کاهش خشونت در برابر خبرنگاران و رسانه‌ها خبر می‌دهد که گروه طالبان امروز برخی رسانه‌ها را تهدید به حمله کرد.

این گروه صبح امروز با نشر اعلامیه‌ای به رسانه‌ها هشدار داد که تبلیغات تجاری بر ضد طالبان را متوقف کنند و اگر در یک هفته متوقف نشد، آنان رسانه‌ها را هدف قرار خواهند داد.

مطالب مرتبط