ارگ: حکومت در راستای تامین امنیت رسانه‌ها متعهد است

ارگ ریاست جمهوری در واکنش به تهدید اخیر رسانه‌ها از سوی طالبان می‌گوید که آزادی بیان از دستاوردهای دولت و ملت افغانستان است و حکومت متعهد به تامین امنیت رسانه‌ها است.blank

ریاست جمهوری امروز سه‌شنبه، ۴ سرطان با نشر خبرنامه‌ای گفته که حکومت وحدت ملی از هیچ کوششی در راستای تأمین امنیت رسانه ها وآزادی بیان دریغ نخواهد کرد.

خبرنامه افزوده که آزادی بیان از دستاوردهای ۱۸ ساله افغانستان است و حکومت با اقدامات مسولانه همواره تلاش کرده است تا ازاین ارزش حفاظت وزمینه را برای رشد آن فراهم سازد. ارگ گفته که این نهاد از طریق ایجاد «کمیته مشترک حکومت ورسانه ها» وهمچنین تصویب طرزالعمل مصونیت خبرنگاران، تمام تلاش  خود را برای تأمین امنیت خبرنگاران، دفاتر رسانه‌ها وفعالیت‌های رسانه‌ای انجام داده‌است.

کمیسیون نظامی گروه طالبان روز دوشنبه (۳ سرطان) با نشر اعلامیه‌ای رسانه‌ها را  تهدید کرده که دست از تبلیغات ضد این گروه دست بردارد.

درخبرنامه گروه طالبان نیز آمده است اگر نشر اعلانات وتبلیغات در رسانه‌ها که عقاید ومنافع آنان را متضرر می سازد، تا یک هفته دیگر متوقف  نشود، حمله به این رسانه ها ازجمله اهداف نظامی این گروه خواهد بود.

طالبان همچنین گفته‌اند که کارمندان این رسانه‌ها در سراسر افغانستان هیچ نوع مصونیت نخواهد داشت.

این تهدید طالبان با واکنش تند، مدیران رسانه‌ها، نهادهای حامی رسانه‌ها، دیپلمات‌های خارجی و نیز خبرنگاران روبه‌رو شده‌است.

جان بس؛ سفیر امریکا در کابل نیز امروز (سه شنبه)  در رشته توییتی از گروه طالبان خواسته که دست ازتهدید خبرنگاران ورسانه ها بر دارد، او رسانه های «پر جنب وجوش» اافغانستان را از دست آورد های ۱۸ سال گذشته خوانده افزوده است: «خبرنگاری جرم نیست، بلکه بخشی ازخدمات عامه ارزشمند به جهان است».

در همین حال نهاد حمایت کننده ای رسانه های آزاد افغانستان (نی) نیز تهدید رسانه ها توسط گروه طالبان را «جنایت علیه بشریت» خوانده وگفته است که هیچ گروهی برمبنای قوانین ملی وبین المللی نمی تواند رسانه ها را تهدید کند.

در آخرین مورد، ینس استولتنبرگ؛ دبیر کل ناتو امروز در یک نشست خبری گفت که آزادی بیان، آزادی بنیادین روزنامه نگاران در یک جامعه دموکراتیک است. او با اشاره به هشدار طالبان گفت که هرگونه حرکتی که علیه آزادی بیان صورت بگیرد، ناتو آن را محکوم می‌کند.

مطالب مرتبط