ترامپ: برای حمله نظامی به ایران به جواز کنگره نیاز ندارم

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا، گفته است که برای حمله نظامی علیه ایران، نیازی به دریافت جواز از کنگره ندارد.
blank

ترامپ دوشنبه ۳ سرطان در مصاحبه‌ای اختصاصی با سایت «هیل‌تیوی» در پاسخ به سوال خبرنگار درباره این که آیا برای اقدام نظامی علیه ایران اختیار عملی بدون نیاز به مجوز کنگره دارد یا خیر، گفت «من این اختیار را دارم.»

ترامپ با اشاره به این‌که با نظر نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان، درباره ضرورت اخذ جواز از کنگره برای حمله به ایران «مخالف» است، اضافه کرد که «خیلی از افراد» با نظر پلوسی مخالف هستند.

رئیس جمهوری ایالات متحده در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به تصمیم خود برای لغو حمله به ایران پس از سرنگون شدن یک هواپیمای بدون سرنشین امریکا، گفت: «بسیار نزدیک اخذ تصمیمی برای حمله به ایران بودیم. اما در نهایت تصمیم گرفتم که این کار را انجام ندهم.»

پیشتر، نانسی پلوسی،‌ رییس مجلس نمایندگان امریکا گفته بود پارلمان برای دولت ترامپ مجوز جنگ علیه ایران را صادر نخواهد کرد. ترامپ در پاسخ به این اظهارنظر پلوسی گفت: «من مخالفم و به نظر می‌آید بیشتر افراد هم مخالف باشند.»

ترامپ دیر وقت شب گذشته تحریم های تازه ای علیه رهبر و وزریر خارجه ایران اعمال کرد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، هم پیش از این گفته بود که چنانچه دولت بخواهد دست به اقدام نظامی بزند، این اقدام با استناد به قانون «اجازهٔ استفاده از نیروی نظامی» (اِی‌یو‌ام‌اف) مصوب سال ۲۰۰۱ برای اجرای حمله نظامی در واکنش به حملات تروریستی یازدهم سپتامبر، خواهد بود.

مطالب مرتبط