پمپئو: امیدواریم تا ماه سپتامبر با طالبان به توافق برسیم

مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا ابراز امیدواری کرده است که توافق نامه صلح با طالبان تا اول ماه سپتامبر سال جاری به امضا برسد.

blank

او روز گذشته (سه شنبه، ۴ سرطان) در سفر از قبل اعلام ناشده به کابل آمد و با رهبران حکومت وحدت ملی دیدار و گفتگو کرد.

وزیر خارجه امریکا گفته است که در گفتگو با طالبان، نهایی ساختن پیش نویس در مورد مبارزه با هراس افنگی و استفاده نشدن از خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر خیلی نزدیک شده‌اند.

افق را در تلگرام دنبال کنید

او در یک نشست خبری در سفارت امریکا در کابل گفت: « در مورد مبارزه با هراس افگنی، پیشرفت‌های واقعی داشته‌ایم و به نهایی ساختن مسوده خیلی نزدیک شده‌ایم که در نتیجه طالبان با سایر هموطنان شان یکجا شده و تعهد می‌سپارند که خاک افغانستان به پناهگاه امن هراس افگنان مبدل نمی‌شود. در کنار پیشرفت در این مورد، با طالبان در باره حضور نیروها گفتگو داشتیم که تا امروز مشروط باقی مانده‌است.»

او افزود که روی مبارزه با هراس افنگی، حضور نیروهای خارجی در افغانستان، گفتگوهای بین الافغانی و اتش بس با طالبان گفتگو جریان دارد و توافق روی یک مورد به تنهایی ممکن نیست.

انتقادهای مطرح می‌شود که در مذاکرات صلح امریکا با طالبان نقش حکومت افغانستان نادیده گرفته شده است.
اما وزیر خارجه امریکا گفت که تلاش خواهند کرد که تمامی جوانب در افغانستان را به میز مذاکره بکشانند.

او گفت: « ما در غیاب حکومت و مردم افغانستان با طالبان گفتگو نکرده‌ایم و نخواهیم کرد، بلکه ما کار می‌کنیم تا افغان‌ها در میز مذاکره حضور داشته باشند و بتوانند دورنمای کشور شانرا به صورت مشترک در یابند. هنگامی که چنین میز تشکیل شد، بزرگ خواهد بود. خیلی حیاتی است که نه تنها طالبان بلکه نماینده‌های احزاب مخالف، به شمول جامعه مدنی و زنان و جوانان در میز مذاکره حضور داشته باشند.»

وزیر خارجه امریکا از پاکستان خواسته است که در روند صلح افغانستان همکاری کند.

او افزود: « پاکستان نقش خیلی ویژه در این پروسه و ترویج صلح در منطقه دارد. پیشرفت‌ها صورت گرفته و ما خواهان همکاری‌های عملی پاکستان در گفتگوهای صلح و تطبیق هر گونه توافق هستیم.»

قرار است که فردا (پنج شنبه، ۶ سرطان) رییس جمهور اشرف غنی به دعوت عمران خان؛ نخست وزیر پاکستان به این کشور سفر کرد. گفتگوهای صلح در محور این گفتگوها قرار خواهد داشت.

هم چنین قرار است که دور هفتم گفتگوهای صلح میان زلمی خلیلزاد؛ نماینده ویژه امریکا در روند صلح افغانستان با طالبان در شهر دوحه قطر روز شنبه آغاز شود.

مطالب مرتبط