خلیلی: صلحی که در سایه امارت اسلامی باشد شکست است

محمد کریم خلیلی؛ رییس شورای عالی صلح و رهبر حزب وحدت اسلامی می‌گوید که صلح به معنای تسلیمی نیست و طالبان نیز درک کنند که دیگر امارت اسلامی آن‌ها برای مردم قابل قبول نیست.blank

آقای خلیلی که امروز چهارشنبه، ۵ سرطان در دومین نشست سیاسی-مشورتی حزب وحدت در کابل سخن می‌گفت، افزود که با آن که از هر حرکتی که صلح را تقویت کند حمایت می‌کند اما صلح باید برای تمامی طرف‌ها عزتمندانه باشد.

محمد کریم خلیلی گفت که تداوم جنگ برخلاف خواست مردم افغانستان جریان دارد در حالی که همه به آمدن صلح اجماع همه دارند.

او همچنین گفت که مردم صلحی که در سایه امارت اسلامی باشد را نمی‌خواهند چون به باور او، این صلح نه بلکه تسلیمی یک طرف به طرف دیگر است.

رییس شورای عالی صلح از رویکرد حکومت در قبال صلح و نیز پروسه تعیین هیأت مذاکره کننده از سوی حکومت انتقاد کرد و از رهبری حکومت خواست که در این زمینه «روش‌های ملی» را در پیش گیرد و روش‌هایی که همه چیز را دولت تعیین کند، خودداری کند.

در همین حال عبدالله عبدالله؛ رییس اجرایی در پیامی در این نشست به حل سیاسی برای پایان دادن جنگ افغانستان تاکید کرد. او گفت: «اگر همه ی گروه‌ها به این نتیجه برسند که از راه سیاسی به پیروزی می‌رسیم، این کار  نتیجه‌ می‌دهد و اگر یک طرف، جنگ را ترجیح بدهد این راه به نتیجه‌ای نخواهد رسید.»

آقای عبدالله نیز در سخنانش بر صلح «با عزت» تاکید کرد که به‌گفته‌ی او، این صلح باید به نفع تمامی مردم افغانستان باشد.

انتقاد خلیلی از دخالت‌های حکومت در انتخابات

محمد کریم خلیلی در عین حال از دخالت‌های حکومت در انتخابات پارلمانی انتقاد می‌کند و می‌گوید که اگر انتخابات ریاست جمهوری نیز چنین برگزار شود، کشور به‌سوی بحران خواهد رفت.

آقای خلیلی گفت که انتخابات پارلمانی «رسوایی دموکراسی» بود تا تمثیل دموکراسی، چون به‌گفته‌ی او ناکام کردن برخی نامزدان انگیزه‌هایی داشته‌است که با او نیز در میان گذاشته شده بود.

رهبر حزب وحدت می‌افزاید که کمیسیون انتخابات نیز در اعلام نتایج برخی ولایات از جمله کابل، نقش نداشته و این نتایج از سوی رادیو تلویزیون حکومتی «ملی» اعلام شده‌است.

او خواهان اصلاحات انتخاباتی برای انتخابات ریاست جمهوری شد و نگرانی‌ها و همایش روز گذشته نامزدان را در این زمینه «بجا» خواند.

مطالب مرتبط