گزارشگران بدون مرز: حمله به خبرنگاران جنایت جنگی است

سازمان گزارشگران بدون مرز در واکنش به تهدید رسانه‌ها از سوی گروه طالبان، می‌گوید که تهدید رسانه‌ها و حمله به خبرنگاران جنایت جنگی شمرده می‌شود.blank

این سازمان امروز چهارشنبه، ۵ سرطان، با نشر اعلامیه‌ای، هشدار اخیر طالبان به رسانه‌های افغانستان را محکوم کرده و گفته‌است که حمله به اهداف ملکی از جمله، حمله به خبرنگاران و رسانه‌ها مصداق جنایت جنگی است.

در این اعلامیه از قول رضا معینی؛ مسوول دفتر افغانستان و ایران این سازمان آمده‌است: «ما بار دیگر کشورهای مذاکره کننده با طالبان فرا می‌خوانیم تا از این گروه بخواهند که رسما اعلام کنند که تعهدات بین‌المللی بینادین و رعایت حقوق بین‌الملل بشردوستانه و بیش از هر چیز کنوانسیون‌های ژنو را  پذیرفته و آنها را رعایت خواهند کرد.»

گروه طالبان روز دوشنبه (۳ سرطان) با نشر اعلامیه‌ای به رسانه‌هایی که اعلانات تجارتی ضد طالبان را پخش می‌کنند هشدار داد که در صورتی که تا یک هفته این اعلانات متوقف نشود به رسانه‌ها و خبرنگاران آن‌ها حمله خواهند کرد.

در اعلامیه طالبان آمده که «برای جلوگیری از جهاد در کشوراز رسانه‌ها استفاده استخباراتی صورت می‌گیرد».

این هشدار طالبان با واکنش‌های تند داخلی و خارجی روبه‌رو شده‌است. سازمان ملل، ناتو، دولت افغانستان، سفارت امریکا در کابل، مدیران رسانه‌ها و نهادهای حامی خبرنگاران این هشدار را محکوم کرده‌اند و حمله به رسانه‌ها را سرکوب آزادی بیان خوانده‌اند.

در همین حال سازمان گزارشگران بدون مرز از دولت افغانستان و زلمی خلیلزاد؛ نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان خواسته که همه امکانات را برای حفاظت از رسانه‌ها و خبرنگاران به‌کار گیرند.

این سازمان همچنین حکومت افغانستان را متهم به ناتوانی و اراده نداشتن در عرصه تامین امنیت رسانه‌ها و خبرنگاران کرده و افزوده که این عامل سبب شده که وضعیت در افغانستان وخیم‌تر شود.

گزارشگران بدون مرز از آغاز سال روان میلادی تا کنون ۴۵ مورد خشونت علیه خبرنگاران را نیز ثبت کرده  که تهدید، حمله و خشونت فزیکی، تخریب رسانه و سایر انواع خشونت‌ها می‌شود.

سازمان گزارشگران بدون مرز در اعلامیه امروز خود از کاهش نیافتن تنش‌ها در افغانستان پس از آغاز مذاکرات صلح میان امریکا و طالبان ابراز نگرانی کرده‌است.

مطالب مرتبط