ارگ: امیدواریم تا دو ماه دیگر با طالبان به توافق برسیم

ارگ ریاست جمهوری می‌گوید که امیدوار است تا ماه سپتامبر میلادی –حدود دو ماه دیگر- یک توافق ابتدایی در زمینه صلح میان حکومت و طالبان، حاصل شود.blank

صدیق صدیقی؛ سخنگوی ریاست جمهوری، امروز سه شنبه، ۱۸ سرطان در یک نشست خبری در کابل با استقبال از نشست بین‌الافغانی قطر گفت که حکومت افغانستان امیدوار است که تا دو ماه دیگر یک توافق ابتدایی در زمینه صلح، حاصل شود.

آقای صدیقی این نشست را برای صلح مهم خواند و افزود که در آن، مسایل عمده و اساسی مطرح شده و نیز موضوع هدف قرارگرفتن افراد ملکی از سوی طالبان، بحث شده‌است.

او گفت: «هدف اساسی ما و اولویت رییس جمهور این است که جنگ خاتمه پیدا کند و صلح بیاید و صلح نیز حافظ منافع ملی ما باشد.»

نشست بین‌الافغانی در قطر که میان نزدیک به ۷۰ تن از سیاسیون افغان و نمایندگان گروه طالبان به میزبانی قطر و آلمان روزهای یکشنبه و دوشنبه (۱۷ و ۱۸ سرطان) برگزار شده‌بود، ناوقت شب گذشته با انتشار یک بیانیه مشترک پایان یافت.

تشکیل یک نظام «اسلامی»، تضمین امنیت تمامی مؤسسات عام‌المنفعه، جان و مال غیرنظامیان، تلاش برای رساندن تلفات غیرنظامیان به صفر و ادامه گفتگوهای صلح از مسایلی است که اشتراک‌‌کننده‌های این نشست روی آن توافق کرده‌اند.

این نخستین نشستی بود که علاوه بر سیاسیون، برخی چهره‌های حکومتی نیز در آن شرکت کرده‌بودند و با طالبان گفتگو کردند.

در همین حال، سخنگوی ریاست جمهوری از رهبران سیاسی و اشتراک‌کنندگان خواست که منافع مردم افغانستان و نسل نوین را در چنین نشست‌هایی در نظر بگیرند.

تاکید بر بقای نظام
سخنگوی ریاست جمهوری همچنین بر بقای نظام «جمهوری و اسلامی» در صورت توافق صلح تاکید کرد و گفت که این نظام برمبنای خواست مردم شکل گرفته که هیچ شخصی نمی‌تواند آن را زیر سؤال ببرد.

این در حالی است که در بیانیه پایانی نشست قطر، روی تشکیل یک نظام «اسلامی» تأکید شده‌است؛ موضوعی که از دید برخی تحلیلگران، حمل بر حذف «جمهوریت» نظام و تحمیل یک الگوی طالبانی شده‌است.

سخنگوی ارگ در نشست امروز گفت که سازوکار انتخابات نیز جریان دارد و قرار است در تاریخ تعیین‌شده برگزار شود.

او در عین حال، صلح را «فرصتی» برای طالبان ‌خواند و گفت که این گروه باید خواست‌های مردم افغانستان را در نظر گرفته، صلح کنند.

گروه طالبان از حدود هشت‌ماه پیش به این سو، چندین‌بار امریکا در مورد صلح در افغانستان و پیش‌شرط‌های‌شان برای دست کشیدن از جنگ، مذاکره کرده‌اند و دور هفتم این گفتگوها جریان دارد.

سخنگوی ریاست جمهوری می‌گوید که حکومت افغانستان در جریان تمامی پیشرفت‌های صورت‌گرفته در این مذاکرات گذاشته شده و امیدوار است که این مذاکرات، به گفتگوهای مستقیم دوطرف (حکومت افغانستان و طالبان) منجر شود.

این در حالی است که طالبان پیش از نشست قطر، بار دیگر اعلام کردند که با «اداره کابل» به‌عنوان «حکومت» گفتگو نمی‌‌کنند و اعضای دولت تنها می‌توانند دیدگاه‌های شخصی‌شان را در این نشست بیان کنند.

آن‌‌ها در عین حال، با حضور سلام رحیمی؛ وزیر دولت در امور صلح هم در نشست قطر، مخالفت کردند.

مطالب مرتبط