کاهش ۷۰ درصدی بودجه توسعه‌ بندر چابهار از سوی هند

دولت هند در نظر دارد که بودجه اختصاص داده‌شده برای توسعه بندر چابهار را حدود ۷۰ درصد کاهش دهد.blank

رسانه‌های هندی گزارش داده‌اند که این بودجه از ۲۲ میلیون دالر به ۶٫۵ میلیون دالر در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ کاهش می‌یابد.

مقام‌های وزارت خارجه هند به روزنامه «هندو» گفته‌اند که دلیل این کاهش تعدیل بودجه تخصیص داده‌شده براساس ارزیابی واقع‌بینانه از میزان مصرف در سال مالی است.

این در حالی است که هند پس از توافق هسته‌ای بین ایران و قدرت‌ها‌ی جهانی (برجام) که به لغو یا تعلیق تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران منجر شد، ۵۰۰ میلیون دالر را برای تسریع توسعه بندر چابهار اختصاص داده‌بود.

در همین حال، مقام‌های وزارت صنعت و تجارت افغانستان، با توجه به مسدودبودن فضای پاکستان به‌روی پروازهای عبوری افغانستان به هند، از کاهش بودجه بندر چابهار ابراز نگرانی کرده‌اند.

پیش از این، صادرات افغانستان از طریق دهلیز هوایی به هند، ارزش قابل توجهی به تاجران افغان و دولت افغانستان داشت که امسال به‌دلیل بسته‌ماندن فضای پاکستان، متوقف شده‌است.

صادرات افغانستان از بندر چابهار به هند بیشتر میوه‌های خشک و تازه، سنگ مرمر و گیاهان طبی است؛ اما صادرات هند که حدود ۷۰ درصد این داد و ستد را تشکیل می‌دهد، بیشتر محصولات الکترونیکی می‌باشد.

چابهار تنها بندر در خاک ایران است که از تحریم‌های امریکا مستثنی شده‌است. این بندر هند را به افغانستان و از طریق افغانستان به کشورهای آسیای میانه وصل می‌کند.

هند اما تاکنون در مورد این بندر «با احتیاط» عمل کرده و سرمایه‌گذاری هنگفتی در آن نکرده‌است. کاهش ۷۰ درصدی بودجه توسعه‌ای این بندر به‌حیث یک اقدام پیشگیرانه، می‌تواند سبب ایجاد مشکلات برای توسعه آن شود.

مطالب مرتبط