فضاپیمای هند هفته‌ آینده راهی ‌ماه می‌‌شود

هند هفته آینده ماموریتی به ماه انجام می‌دهد که طی آن یک لندر، مدارگرد و یک ماه‌نورد در قطب جنوب سیاره فرود می‌آیند.blank

دیلی‌میل روز چهارشنبه، ۱۰ جولای گزارش داد که سازمان فضایی هند مشغول آماده‌سازی این ماموریت می‌شود و فضاپیمایی به‌ماه می فرستد تا در نزدیکی قطب جنوب ماه فرود بیاید.

قرار است مأموریت «Chandravaan 2» طبق برنامه در ۱۵ جولای در جنوب غربی هند در سریهاریکوتا به آسمان پرتاب شود، این کاوشگر در ۶ سپتامبر بر ماه فرود می‌آید.

چانداریان-۲، دومین کاوشگر ماه است و شامل سه ماژول می‌باشد. این ماژول‌ها عبارت‌اند از یک مدارگرد، لندری به‌نام «ویکرام» فضاپیمایی که در سطح سیاره فرود می‌آید و یک ماه‌نورد به‌نام «پراگیان» می‌باشد.

مدارگرد مجهز به دوربینی است که سطح سیاره را مکان‌یابی کند و یک نقشه سه بعدی بسازد، لندر ویکرام نیز مجهز به ابزارهایی شده تا ارتعاشات سطح ماه را رصد کند.

علاوه بر آن، لندر مذکور دارای ابزاری برای سنجش رسانایی گرما در سطح سیاره است، ماه‌نورد نیز دارای یک طیف‌سنج است و می‌تواند ترکیب عناصر سطح ماه را بررسی کند.

سازمان فضایی هند دلیل اکتشاف در قطب جنوب ماه را احتمال رصد آب در قسمت‌های همیشه سایه این سیاره اعلام کرد؛ زیرا به این ترتیب مسیر برای احداث ایستگاه در ماه هموار می‌شود.

این نخستین ماموریت سازمان فضایی هند است که در ماه فرود می‌آید. البته پس از امریکا، روسیه و چین، هند چهارمین کشوری است که ماموریتی به ماه انجام می‌دهد.

تمامی هزینه این ماموریت حدود ۱۲۰ میلیون پوند است.

دانشمندان امیدوار اند این ماموریت بتواند داخل دهانه‌های ماه را بررسی کند و اطلاعات بیشتری از فرایند تکامل ماه جمع‌آوری نماید.

مطالب مرتبط