خوش‌بینی سازمان ملل از پیامدهای نشست بین‌الافغانی دوحه

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در افغانستان، از نتایج و توابع قطعنامه‌ نشست بین‌الافغانی صلح افغانستان در دوحه ابراز خوش‌بینی کرد.blank

هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) امروز (چهارشنبه، ۱۹ سرطان) با انتشار اعلامیه‌ای به‌نقل از تادامیچی یاماموتو؛ نماینده ویژه دبیرکل این سازمان در امور افغانستان نوشت: «بحث‌های پیش رو برای پایان‌دادن به جنگ و تأمین صلح در افغانستان ما را به این‌که صلح می‌تواند از طریق گفتگو میان افغان‌ها تأمین شود، خوش‌بین می‌سازد.»

در این اعلامیه آمده‌است که بحث‌های سازنده و نظریات مشترکی که در بیانیه مشترک اشتراک‌کنندگان نشست بین‌الافغانی صلح افغانستان در دوحه وجود داشت، نشان می‌دهد که بین افغان‌ها زمینه‌های مشترک و تمایل برای مذاکره به‌هدف پیشرفت در روند صلح و توقف جنگ وجود دارد.

جمهوریت و اسلامیت
با این حال، دولت افغانستان ضمن استقبال از گفتگوهای بین‌الافغانی در دوحه میان چهره‌های سیاسی و اجتماعی و گروه طالبان گفته‌است که جمهوری‌ و اسلامی بودن نظام، آزادی‌های اجتماعی، آزادی بیان، امنیت رسانه‌ها و مسأله انتخابات از جمله موارد مهمی است که دولت افغانستان از آن حمایت می‌کند.

صدیق صدیقی؛ سخنگوی ریاست جمهوری با اشاره به قانون اساسی افغانستان گفت که نظام افغانستان، دولت جمهوری اسلامی است و دین آن اسلام. هیچ شخص و گروهی نمی‌تواند در آن تغییری بیاورد.

نشست بین‌الافغانی دوحه، روزهای یکشنبه و دوشنبه ۱۶ و ۱۷ سرطان با حضور ۷۲ اشتراک‌کننده از افغانستان و گروه طالبان به میزبانی مشترک آلمان و قطر برگزار شد.

شرکت‌کنندگان نشست بین‌الافغانی دوحه، صبح روز سه شنبه با نشر قطعنامه‌ای هشت ماده‌ای روی کاهش خشونت‌ها و استقرار نظام «اسلامی» تأکید کردند.

در قطعنامه این نشست آمده‌است که طرف‌های درگیر جنگ در افغانستان بر حفظ جان، مال، عزت و منازل غیرنظامیان تلاش کنند تا تلفات غیر نظامیان به «صفر» برسد.

مطالب مرتبط