اشرف‌غنی: صلح پایدار فقط در گفتگوی طالبان با حکومت حاصل می‌شود

اشرف‌غنی؛ رییس حکومت وحدت ملی می‌گوید که گفتکوی طالبان با دیگر طرف‌ها «مفاهمه» است و صلح پایدار تنها از طریق گفتگوی طالبان با حکومت به‌دست می‌آید.blank

اقای غنی که امروز (چهارشنبه، ۱۹ سرطان) در پنجمین کنفرانس سالانه اتحادیه اروپا در راستای مبارزه با فساد در ارگ ریاست جمهوری صحبت می‌کرد، گفت که حکومت افغانستان گام‌های بلندی در راستای صلح برداشته و در رسیدن به صلح، شک و شبهه‌ای نباید وجود داشته‌باشد.

او گفت: «در ۱۸ سال گذشته زمان صلح نبوده؛ اما امروز به صلح نزدیک شده‌ایم. امروز در زمان صلح قرار داریم.»

رییس حکومت وحدت ملی همچنین از شکل‌گیری «حکومت وحدت ملی» و صلح با حزب اسلامی گلبدین حکمتیار به‌عنوان نمونه‌هایی از تلاش حکومت برای صلح یاد کرد و افزود که حکومت افغانستان در این زمینه «جرات» به خرج داده‌است.

او گفت که افغانستان در مسیر صلح، همصدا با جهان در حرکت است و هردو هدف مشترک دارند که برای «ساختن صلح» نیز تلاش کرده‌است.

به‌گفته‌ آقای غنی، برگزاری لویه جرگه و عمل به قطعنامه‌ آن از جمله ایجاد اجماع جهانی، اجماع منطقه‌ای و اسلامی و همچنین سفر به پاکستان و بازکردن فصل تازه‌ای در رابطه با این کشور، از اقدامات حکومت در این زمینه بوده‌است.

از طرف دیگر، او بر برقراری صلح پایدار تاکید کرد و آن را فقط از راه مذاکره دوطرف (حکومت افغانستان و طالبان) ممکن دانست.

به‌گفته‌ او گفتگوی طالبان با دیگر طرف‌ها «مفاهمه» است و این گروه تنها با حکومت افغانستان،‌ به‌عنوان یک طرف مسأله، مذاکره می‌تواند.

آقای غنی در این نشست گفت که صلح را مردم افغانستان پایدار می‌سازند و صلحی که شرایط پایداری را نداشته‌باشد برای مردم قابل پذیرش نیست.

مبارزه با فساد
اشرف‌غنی در این نشست همچنین بر مبارزه با فساد تاکید کرد و گفت که صلح باید مبارزه با فساد را تضمین کند.

به‌باور او، مبارزه با فساد باید از پیامدهای جدی توافقی در زمینه‌ صلح باشد و نحوه پیمان صلح با نحوه حکومت‌داری ربط دارد.

مطالب مرتبط