گزینه تازه کشاورزان هرات: آلوئه‌ورا به‌جای کوکنار

زمین‌‌های ولایت هرات در غرب افغانستان برای کشت گیاه آلوئه‌ورا مناسب است و علاقمندی دهقانان برای کشت این گیاه به پیمانه‌ وسیعی افزایش یافته‌است. مقامات ابراز امیدواری می‌کنند که در آینده آلوئه‌ورا به بدیلی مناسب برای کوکنار بدل شود.

blank

آمار ریاست زراعت هرات نشان می‌دهد که طی یک‌سال گذشته در حدود ۱۰۰ جریب زمین در ولسوالی‌های انجیل، زنده‌جان، غوریان و گذره این ولایت گیاه آلوئه‌ورا کاشته شده‌است.

معمولاً گیاه آلوئه‌ورا در هرات در گلخانه‌ها کشت می‌شود و سالانه سه مرتبه از این گیاه محصول برداشت می‌شود. هر بوته آلوئه‌ورا چهار برگ و حداکثر سه کیلوگرام وزن دارد.

کارخانه پروسس آلوئه‌ورا
در بازار هرات هر کیلو آلوئه‌ورا بیش از ۳۰ افغانی به‌فروش می‌رسد و این رقم تا چند ماه دیگر و با افتتاح نخستین کارخانه پروسس آلوئه‌ورا چندبرابر نیز خواهد شد.

بشیراحمد احمدی؛ معاون ریاست زراعت هرات به خبرگزاری افق می‌گوید که با افتتاح کارخانه پروسس آلوئه‌ورا در شهرک صنعتی، از این گیاه در ساخت نوشیدنی، مواد شوینده، طبابت و علوفه حیوانات استفاده خواهد شد.

او می‌افزاید که دهاقین نیز تشویق می‌شوند که با دست‌کشیدن از کشت کوکنار به گیاه آلوئه‌ورا که به مراتب از کوکنار با ارزش‌تر است، روی بیاورند.

blank
بشیراحمد احمدی؛ معاون ریاست زراعت هرات

در مقطع کنونی، فروش آلوئه‌ورا در هرات بسیار کم است و بیشتر این گیاه در عطاری‌ها به‌فروش می‌رسد. زنان برای شفاف‌سازی جلدشان آلوئه‌ورا را از عطارهای خریداری می‌کنند.

مسؤولان ریاست زراعت هرات می‌گویند که آلوئه‌ورا در آینده به رقیبی برای کوکنار مبدل خواهد شد و کشت این گیاه منفعت اقتصادی به‌مراتب بیشتر از کوکنار برای دهقانان دارد.

blank

چگونه پای آلوئه‌ورا به افغانستان باز شد؟
حدود سه سال می‌شود که یک شرکت خصوصی گیاه آلوئه‌ورا را به‌هدف ترویج در افغانستان از کشور مکزیک آورده‌است، قبل از آن، مردم افغانستان کمتر با این گیاه، آشنایی داشتند.

در این بازه زمانی، این شرکت افزون بر ترویج گیاه آلوئه‌ورا، زمینه را برای اشتغال ۳۰۰ تن نیز در بخش کشت و برداشت این گیاه فراهم ساخته‌است.

عبدالسلام حیدری؛ مدیر مسؤول شرکت «الماس جنوب» به خبرگزاری افق می‌گوید که در حدود ۳۰ جریب زمین تحت کشت آلوئه‌ورا دارند.

او می‌افزاید که بیشترین زمین‌های تحت کشت آلوئه‌ورا در سطح افغانستان به ولایت هرات اختصاص داده شده‌است.

به گفته آقای حیدری، تنها شش جریب زمین در کابل و پنج جریب زمین در هرات به کشت این گیاه در افغانستان اختصاص داده‌ شده‌است و قرار است که آلوئه‌ورا در ولایت‌های دیگر نیز رواج داده‌شود.

blank
عبدالسلام حیدری؛ مدیر مسؤول شرکت «الماس جنوب»

از کشت آلوئه‌ورا در کشور همسایه ایران نیز مدت زمان زیادی نمی‌گذرد. در این کشور حدود یک دهه می‌شود که به کشت این گیاه روی آورده‌اند.

مسؤولان شرکت الماس جنوب در هرات می‌گویند که با افزایش علاقمندی دهقانان به کشت گیاه آلوئه‌ورا، تا چند سال دیگر افغانستان رقیبی برای کشور ایران در بخش تولید گیاه آلوئه‌ورا خواهد بود.

کیفیت گیاه آلوئه‌ورای افغانستان نسبت به اغلب کشورها بلندتر می‌باشد؛ چرا که در کشور ما رشد این گیاه به‌گونه طبیعی انجام می‌شود و این در حالی است که در کشورهای امریکایی به‌خاطر افزایش محصول، از مواد غیر طبیعی برای برداشتن حاصلات زیاد استفاده می‌کنند.

خاک هرات برای کشت آلوئه‌ورا مناسب است و هر بوته این گیاه تا ۱۲ سال محصول می‌دهد.

blank

گفته می‌شود که پس از تعیین کیفیت ژل به‌دست‌آمده از آلوئه‌ورا در آزمایشگاهی در آلمان، کشورهای فیلیپین، کوریای جنوبی و آلمان خواستار خریداری آلوئه‌ورا هستند؛ اما زمینه صادرات به این کشورها فراهم نیست.

با افزایش سرمایه‌گذاری در بخش کشت گیاه آلوئه‌ورا، برای شمار زیادی از شهروندان کشور در شرایطی که نرخ بیکاری بالا است، فرصت شغلی ایجاد خواهد شد.

 

مطالب مرتبط