نماینده امریکا: ماجراجویی و اخاذی ایران سبب برداشتن تحریم نمی‌شود

نماینده امریکا در سازمان بین المللی انرژی اتمی می‌‌گوید که درپیش‌گرفتن تاکتیک‌های «ماجراجویانه و اخاذی‌گری» توسط ایران سبب برداشته‌شدن تحریم‌ها نخواهد شد.blank

جکی ولکات؛ نماینده امریکا در سازمان بین‌المللی انرژی اتمی، روز چهارشنبه، ‌۱۰ جولای) در جریان نشست اضطراری این سازمان در “وین” پایتخت اتریش، ایران را به اخاذی‌‌گری هسته‌ای متهم کرد.

نماینده امریکا در بیانیه خود گفت: «راهی که رژیم ایران اکنون و به‌عمد در پیش گرفته‌است تنها انزوای بین‌المللی آن را عمیق‌ترمی‌کند و منجر به افزایش خطرات پیش روی این کشور خواهد شد.»

در همین حال، کاظم غریب‌آبادی؛ نماینده ایران در سازمان بین‌المللی انرژی اتمی، در پایان این جلسه به خبرنگاران گفت تمام فعالیت‌های هسته‌ای ایران توسط سازمان نظارت می‌شود.
غریب‌آبادی افزود: «ما چیزی برای پنهان‌کردن نداریم.»

پیش از این نماینده ایران در سازمان بین‌المللی انرژی اتمی، درخواست امریکا برای برگزاری نشست اضطراری شورای حکام را طنزی تلخ توصیف کرد و آن را نشان‌دهنده «انزوای» ایالات متحده امریکا در امور بین‌المللی خواند.

روز جمعه گذشته امریکا خواهان جسله اضطراری ۳۵ کشور عضو شورای حکام سازمان بین‌المللی انرژی اتمی برای بحث در مورد اقدامات ایران در کاهش تعهدات اتمی‌اش شده‌بود.

سازمان بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه (۱۰ جولای) به کشورهای عضو این سازمان اعلام کرد ایران با عبور از سقف ۳٫۶۷ درصدی غنی‌سازی اورانیم که در توافقنامه هسته‌ای قید شده‌، سطح غنی‌سازی خود را به ۴٫۵ درصد افزایش داده‌است.

همزمان با برگزاری نشست اضطراری سازمان بین‌المللی انرژی اتمی به درخواست امریکا، نماینده ایران در این سازمان گفت که ایران خواهان ماندن در توافق برجام است و همه‌چیز می‌تواند «در عرض یک‌ساعت» به‌حالت اول خود بازگردد؛ به‌شرطی که شرکای حاضر در توافق به تعهدات خود عمل کنند.

مطالب مرتبط