نگرانی وزارت اقتصاد از افزایش غیر قابل کنترل جمعیت در کشور

وزارت اقتصاد می‌گوید که افزایش جمعیت و عدم کنترل آن سبب ایجاد مشکلاتی مانند عدم مصوونیت غذایی، گسترش فقر، کمبود آب آشامیدنی، آلودگی هوا و محیط زیست، عدم آموزش درست  و عدم اشتغال جوانان، برای آینده کشور خواهد شد.blank

در همین حال اداره احصاییه و معلومات از رشد بی‌سابقه‌ی جمعیت خبر می‌دهد. احمد جاوید رسولی؛ رییس عمومی اداره ملی احصائیه و معلومات امروز (پنج‌شنبه،۲۰سرطان) در یک کنفرانسی به مناسبت روز جهانی جمعیت گفت: «مجموع جمعیت کشور در سال جاری، به حدود ۳۲٫۲ میلیون نفر می‌رسد که از جمله، حدود ۱۵٫۸ میلیون آن مرد و حدود ۱۶٫۴ میلیون تن آن را زنان تشکیل می‌دهد.»

آقای رسولی افزود که ۲۴ درصد مردم کشور در شهرها و ۷۱٫۳ درصد در روستاها زندگی می‌کنند و نیز حدود ۴٫۷ درصد جمعیت کشور را کوچی‌ها تشکیل می‌دهند.

با این مصطفی مستور؛ وزیر اقتصاد کشور نیز در این کنفرانس خبری مشترک گفت که این وزارت در نظر دارد که برای عملی‌سازی کار ناتمام کنفرانس «بین‌المللی جمعیت» و انکشاف و عملی کردن آجندای ۲۰۳۰ جهت انکشاف پایدار، گام‌های واقع‌بینانه بردارد.

او افزود:« به کسانی که عقب مانده‌اند، دسترسی پیدا کنیم تا حقوق، صحت و باروری جنسی را برای همگان تنظیم نماییم.»

همچنان در این کنفرانس دیوه صمد؛ معین وزارت صحت عامه گفت که در سال ۲۰۰۳، ۱۰ درصد زنان در افغانستان، از داروهای مدرن جلوگیری از بارداری استفاده می‌کردند که امروز این رقم به ۲۰ درصد رسیده‌است.

او تصریح کرد که تعداد زنانی که به دلایل مختلف مرتبط به بارداری جان می‌دادند، از ۱۶۰۰ تن در هر صد هزار ولادت، به ۶۶۱ تن در سال ۲۰۱۶ کاهش یافته‌است.

شایان ذکر است که سازمان ملل متحد در سال ۱۹۹۰، یازدهم جولای را به عنوان روز جهانی جمعیت نام‌گذاری کرد و این روز همه ساله در اکثر کشورهای جهان گرامی‌‌داشت می‌شود.

مطالب مرتبط