عصب‌شناسان: ورزش سبب بهبود حافظه و کارکرد مغز می‌شود

عصب‌شناسان با آزمایش روی موش‌ها دریافتند که ورزش مستقیما باعث بهبود حافظه و کارکرد مغز می‌شود.
blank
این تحقیق که از سوی عصب‌شناسان در دانشگاه پزشکی و علوم پورتلند امریکا با آزمایش روی موش‌ها صورت گرفته نشان می‌دهد که ورزش می‌تواند به بهبود حافظه و یادگیری کمک کند.

گری وستبروک؛ از نویسندگان نتایج این تحقیق می‌گوید: «ورزش، ارزان است؛ لازم نیست به یک باشگاه گران‌قیمت بروید یا روزی ۱۰ مایل بدوید.»

این عصب‌شناسان معتقد اند که ورزش مستقیما باعث بهبود کارکرد ژنی می‌شود که ارتباطات بین عصب‌ها در هیپوکامپ مغز را افزایش می‌دهد. هیپوکامپ نقش مستقیم در یادگیری حافظه و فعالیت مغز دارد.

تحقیقات قبلی این عصب‌شناسان روی حیوانات و انسان نشان داد که ورزش منظم، سلامت کلی مغز را افزایش می‌دهد؛ اما هنوز نمی‌توان منافع ورزش برای قلب، جگر و عضلات را از تاثیرات خاص آن بر مغز جدا کرد. این عصب‌شناسان می‌گویند که قلب سالم به کل بدن از جمله مغز آکسیجن می‌رساند.

دانشمندان در این تحقیق، آزمایشی را طراحی کردند تا واکنش مغز به جلسات جداگانه ورزش روی موش‌های بی‌تحرک که برای مدت‌های کوتاه روی چرخ‌های دویدن قرار گرفتند، بسنجند. موش‌ها در طول ۲ ساعت چند کیلومتر دویدند و در نهایت این مطالعه نشان داد که ورزش کوتاه‌مدت که معادل یک بازی بسکتبال غیرحرفه‌ای یا ۴۰۰۰ گام در هفته است باعث بهبود در سیناپس‌ها (محل ارتباط یک عصب با عصب دیگر)ی هیپوکامپ شد.

در نتیجه دانشمندان این کشف کلیدی را با استفاده از تحلیل ژن‌ها در نورون‌هایی دریافتند که در جریان ورزش زیاد شدند.

مطالب مرتبط