پنج ساعت باران آتش؛ در قلب قلعه نو چه گذشت؟

حوالی ساعت ۱۲:۵۵ دقیقه ظهر شنبه، ۲۲ سرطان، ابتدا یک راکت به مهمانخانه والی بادغیس برخورد کرد و به‌دنبال آن، حمله پنج عضو گروه طالبان از داخل یک هوتل در چوک «پسته» شهر قلعه‌ نو در فاصله ۱۰۰ متری فرماندهی پولیس و نزدیکی مقر والی، آغاز و برای بیش از پنج ساعت طول کشید.

blank

نصرت رحیمی؛ سخنگوی وزارت داخله می‌گوید که در این حمله سه مهاجم کشته و دو تن دیگر دستگیر شده‌اند.

گروه طالبان مسؤولیت این حمله را برعهده گرفته‌است.

نجیب‌الله دادفر؛ سخنگوی والی بادغیس به خبرگزاری افق می‌گوید که در حمله روز شنبه چهار پولیس کشته و هفت نیروی پولیس و شش غیرنظامی زخمی شده‌اند.

به‌باور آگاهان نظامی، حمله طالبان بر شهر قلعه‌نو بادغیس نشان می‌دهد که طالبان توانایی عبور از کمربندهای امنیتی این شهر را دارند و در صورت مستحکم‌نشدن این کمربندها، هجوم گسترده طالبان به مرکز ولایت بادغیس دور از امکان نیست.

ناامنی‌ها به شهر قلعه‌نو رسید
بادغیس پس از فراه، دومین ولایت ناامن در غرب افغانستان است. طالبان در بخش‌های وسیعی از ولسوالی‌های این ولایت حضور دارند و مشغول جنگ با نیروهای دولتی هستند. بالامرغاب، آب کمری، جوند و قادس، ناامن‌ترین ولسوالی‌های بادغیس به حساب می‌آیند.

اعضای شورای ولایتی بادغیس به افق می‌گویند که حمله روز گذشته، مهاجمان انتحاری می‌تواند زنگ خطری برای مقام‌های محلی، امنیتی و دفاعی بادغیس باشد که طالبان توانایی به چالش‌کشیدن نیروهای افغان را در قلب بادغیس یعنی شهر قلعه‌ نو برای چندین ساعت دارند.

عبدالغفور ملک‌زی؛ والی بادغیس به خبرگزاری افق می‌گوید که نیروهای افغان با مقاومت در مقابل حمله گسترده پنج مهاجم انتحاری، جلو افزایش تلفات را گرفتند.

blank
مردم نگران هستند
تبادل آتش میان جنگجویان طالبان و نیروهای دولتی در شهر قلعه‌ نو، باعث ایجاد رعب و وحشت باشندگان این شهر شد. برخی از باشندگان بادغیس در صحبت با خبرگزاری افق می‌گویند که این حمله نشان داد که مرکز ولایت بادغیس نیز از حملات طالبان در امان نیست.

پس از این حمله، باشندگان قلعه ‌نو ناگزیر اند با ترس و هراس زندگی‌شان را در داخل این شهر بگذرانند؛ چرا که امکان حمله دوباره مهاجمان طالبان وجود دارد.

روز جمعه (۲۱ سرطان) یعنی تنها یک روز پیش از حمله مرگبار طالبان در قلعه نو، بیش از ۱۰۰ تن از باشندگان بادغیس در واکنش به افزایش ناامنی‌ها در ولسوالی‌ها و مرکز این ولایت، مسیر منتهی به ساختمان اداره محلی این ولایت را پیمودند.

معترضان از حکومت مرکزی خواسته‌بودند که عبدالغفور ملک‌زی؛ والی بادغیس را برکنار کند؛ چرا که به اعتقاد آن‌ها، وی توانایی مدیریت بحران امنیتی را ندارد.

این معترضان در مقابل ساختمان اداره محلی بادغیس خیمه تحصن برپا کرده‌ و هشدار داده‌اند تا هنگامی که به خواست‌شان رسیدگی نشود، دست از اعتراض نخواهند کشید.

blank

والی: توطئه جریان دارد
عبدالغفور ملک‌زی؛ والی بادغیس مدعی است که هدف حمله روز شنبه پنج مهاجم انتحاری، ترور او بوده‌است. او می‌گوید که مدیریت «درست»اش برای جلوگیری از حملات طالبان و کوتاه‌کردن دست افراد سوء استفاده‌گر از بادغیس، باعث شکل‌گیری اعتراضات علیه او شده‌است.

آقای ملک‌زی می‌افزاید: «شمار کمی در بادغیس هستند که خواستار برکناری من‌اند. من با تمام قوت به‌ کار خود ادامه می‌دهم. حمله دیروز انتحاری‌ها با مدیریت خوب من و همکاران ختم شد. نیروهای ما و شما به طالبان و حامیان‌شان اجازه نمی‌دهند که به اهداف شوم‌شان در بادغیس برسند.»

blank
عبدالغفور ملکزی؛ والی بادغیس

عبدالله افضلی؛ معاون شورای ولایتی بادغیس هم در گفتگو با خبرگزاری افق می‌گوید که به تمام ولایت‌های غربی کشور حملات طالبان افزایش یافته‌است و نباید ملامتی افزایش حملات طالبان در بادغیس به حضور عبدالغفور ملک‌زی، پیوند داده‌شود.

او می‌افزاید که با تغییر و تبدیل مقام‌ها در بادغیس، ناامنی‌ها از بین نمی‌رود.

بادغیس در شمال غرب افغانستان ولایتی استراتژیک شمرده می‌شود. طالبان در ولایت‌های شمالی با افزایش جغرافیا در بادغیس می‌خواهند که دهلیز ارتباطی بدون مزاحمتی را به سمت غرب باز کنند تا از این طریق، مواد مخدر و جنگجویان‌شان به آسانی به ولایت‌های غربی و جنوبی دسترسی داشته‌باشند.

با همه این‌ها توقع می‌رود که حکومت مرکزی و مقام‌های محلی بادغیس با تحلیل همه‌جانبه حمله مهاجمان بر شهر قلعه ‌نو، اقدامات پیش‌گیرانه را روی دست بگیرند تا یک‌بار دیگر این شهر به کانون رعب و وحشت مبدل نشود.

مطالب مرتبط