اعلام آمادگی ازبکستان برای ساخت خطوط لوله گاز در افغانستان

ازبکستان برای شرکت در مناقصه‌های ساخت خطوط لوله گاز در افغانستان اعلام آمادگی کرد.blank

بهادرجان صدیق‌اف؛ رییس شرکت “ازبک نفت گاز” روز شنبه، ۲۲ سرطان در یک نشست خبری در شهر تاشکند گفت: «این شرکت در حال حاضر امکان حضور در مناقصه حفاری، تعمیر تجهیزات و ساخت خطوط لوله گاز در افغانستان را بررسی می‌کند.»

صدیق‌اف همچنین افزود: «تأمین امنیت کارمندان، مهم‌ترین نگرانی در این زمینه است.»

این مقام ازبک در این نشست خبری علاوه کرد که در حال حاضر، شرکت ملی ازبک نفت گاز برای حضور در مناقصه‌های حفاری، تعمیر تجهیزات و ساخت لوله گاز در افغانستان دعوتنامه دریافت کرده‌است.

بربنیاد این گزارش، شرکت ملی ازبک نفت گاز ازبکستان در سال‌های ۱۹۹۰ میلادی مطالعات زمین‌شناسی در بخش حوزه نفت‌خیز «آمودریا» که بخشی از آن در خاک افغانستان قرار دارد را انجام داده‌بود؛ ولی به‌دلیل مساعد نبودن اوضاع امنیتی افغانستان فعالیت‌های بعدی این شرکت متوقف شد.

اخیرا عبدالله عارف‌اف؛ صدراعظم ازبکستان به‌تاریخ ۱۱ سرطان در سفر خود به ولایت بلخ در شمال افغانستان، از سرمایه‌گذاری یک میلیارد دالری تاجران کشورش در افغانستان خبر داد و تأکید کرد که ازبکستان آماده‌است تا در بخش‌های مختلف از جمله زراعت، تجارت، برق، خط آهن، گاز و… در افغانستان سرمایه‌گذاری کند.

وزارت خارجه ازبکستان نیز سال گذشته اعلام کرده‌بود که آن کشور امکان از سرگیری اکتشافات زمین‌شناسی در حوزه نفت و گاز در قسمت شمالی افغانستان را بررسی می‌کند.

ازبکستان سالانه حدود ۶۱ میلیارد متر مکعب گاز تولید می‌کند که از آن جمله ۳۵ درصد آن متعلق به شرکت‌های خارجی می‌شود.

مطالب مرتبط