دبیر کل ناتو: امنیت اروپا در خطر است

ینس استولتنبرگ؛ دبیرکل ناتو گفته است که امنیت اروپا درمعرض خطر قرار دارد مگر اینکه روسیه به پیمان آی‌ان‌اف است برگردد.blank

دبیرکل ناتو، امروز (دوشنبه، ۱۵ جولای) درمطلبی برای نشریه فرانکفورتر آلگماینه نوشته است: «امنیت اروپا درمعرض خطر قرار دارد مگر اینکه روسیه مسیر معتبری را که همان پیمان آی‌ان‌اف است، برگزیند.»

این پیمان که انواع تسلیحات هسته‌ای را ممنوع می‌کند، کمتر از یک ماه دیگر منقضی می‌شود.

دیبرکل ناتو همچنان افزوده‌است که پیمان نیروهای هسته‌ای میان برد موسوم به آی‌ان‌اف، یکی از مهمترین دست آوردهای کنترل بین‌المللی تسلیحات است.

درسال ۱۹۸۷ مخائیل گورباچف؛ آخرین رهبر اتحادیه جماهیر شوری حین امضای این پیمان با رونالد ریگان؛ رییس جمهور وقت امریکا تأکید کرد: «ما می‌توانیم به کاشت این درخت کوچک که روزی از آن درخت قدرتمند صلح ممکن است رشد کند افتخار می‌کنیم.»

او در ادامه افزود: «حالا این درخت رشد کرده است. اروپا نگران است سیستم های دفاعی میان‌برد هسته‌ای برای نابودی شهرهای اروپایی و کشتن میلیون‌ها تن ساخته شده باشد. با خلاص شدن از شر این تسلیحات، جهان جای امن‌تری خواهد بود.»

استولتنبرگ، همچنان تأکید کرد که اگر روسیه کوتاه نیاید کمتر از یک ماه دیگر پیمانی که انواع تسلیحات هسته ای را ممنوع می‌کند، منقضی می‌شود.

این درحالی است که فدریکا موگرینی؛ مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، ازتصمیم روسیه برای به تعلیق در آوردن تعهدات خود درچارچوب پیمان برچیدن موشک های کوتاه ومیان برد ابراز تأسف کرد.

در ماه فبروری سال جاری میلادی، دولت امریکا رسما عضویت خود دراین پیمان را به حالت تعلیق در آورد وگفت که در صورتی‌که از عمل روسیه به تعهداتش اطمینان حاصل نکند، ظرف شش ماه از این پیمان خارج می‌شود.

روسیه نیز در یک اقدام متقابل عضویت خود دراین پیمان را به حالت تعلیق در آورد.

مطالب مرتبط