اعلام آمادگی ایران برای مذاکره مشروط با امریکا

حسن روحانی؛ رییس جمهوری ایران درنشست شورای اداری وبرنامه ریزی ولایت خراسان شمالی ایران گفته است که درصورت بازگشت ایالات متحده امریکا، به توافق هسته‌ای ولغو تحریم ها، تهران آماده مذاکره خواهد بود.blank

حسن روحانی، رییس جمهور ایران، روز گذشته (یکشنبه، ۱۴ جولای) اعلام کرد: «قدرت بزرگی که زورگویی می کند باید دربرابر اش ایستاد. اگر از زورگویی دست بردارد ماهمین ساعت و همین لحظه آماده مذاکره هستیم.»

او خطاب به امریکا گفته که «شما از ظلم خود دست بردارید. از تجاوز وتحریم تان دست بردارید به میز مذاکره وعقل ومنطق بازگردید» و ایران آماده مذاکره است.

امریکا نیز بارها از مذاکره با ایران سخن گفته است اما برای انعقاد توافقی جدید که نه تنها فعالیت هسته‌ای که فعالیت‌های منطقه‌ای ایران را نیز شامل شود.

با افزایش تنش‌ها میان ایران و امریکا، درهفته‌های گذشته به‌ویژه پس از سرنگونی هواپیمای بی‌سرنشین امریکایی در خلیج فارس توسط سپاه پاسداران، اعمال تحریم های جدید واشنگتن علیه تهران از جمله تحریم علی خامنه‌ای؛ رهبر مذهبی ایران، و مطرح شدن تحریم محمد جواد ظریف وزیر خارجه این کشور وهمچنین کاهش تعهدات توافق هسته‌ای از سوی ایران بالا گرفت.

ازسوی دیگر به تازگی مایک پمپئو؛ وزیر خارجه امریکا، درمورد سخنان اخیر حسن روحانی؛ رییس جمهوری ایران گفته است که سخنان روحانی مشابه پیشنهادهای وی با باراک اوباما و جان کری درجریان مذاکرات توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی است.

او گفته است: «این توافق از نظر من و آقای ترامپ فاجعه بار است.»

این درحالی است که محمد جواد ظریف؛ وزیر خارجه ایران برای شرکت درنشست شورای اقتصادی و احتماعی سازمان ملل متحد وارد روز گذشته وارد نیویارک شد.

آقای ظریف درجمع خبرنگاران گفت که این امریکا بود که به صورت غیر قانونی و یک جانبه از این توافق خارج شد و اکنون هم به امریکا مرتبط است که به میز مذاکره باز می‌گردد یاخیر.

اما با این حال وزیر خارجه امریکا، در مصاحبه خود با روزنامه واشنگتن پست، از محدودیت رفت و آمد جواد ظرف، در سفر نیویارک خبرداد و گفت که وزیر خارجه ایران تنها اجازه دارد تا از محل اقامت خود تا ساختمان سازمان ملل متحد رفت و آمد کند.

مطالب مرتبط