نی: تهدید طالبان، امنیت خبرنگاران و رسانه‌ها را به‌خطر انداخته‌است

در پی تعطیلی یک رادیوی محلی در غزنی که گفته می‌شود پس از تهدید طالبان صورت گرفته، نهاد حمایت‌کننده‌ رسانه‌های آزاد افغانستان یا نی اعلام کرد که امنیت خبرنگاران و رسانه‌ها در پی تهدیدهای اخیر طالبان، بیشتر از پیش به‌خطر افتاده‌است.blank

نی امروز (سه‌شنبه، ۲۵ سرطان) با نشر خبرنامه‌ای، گفته‌است که وضعیت رسانه‌ها با گذشت هرروز شکننده‌تر می‌شود و حکومت باید جلو تهدید رسانه‌ها را بگیرد تا جامعه رسانه‌های افغانستان  شاهد بسته‌شدن رسانه‌ها نباشد.

خبرنامه افزوده: «پس از تهدید طالبان، شاهد کشته‌شدن دو کارمند رسانه و بسته‌شدن یک رادیو بودیم، این نگرانی ما را نسبت به مصونیت رسانه‌ها و خبرنگاران افزایش داده‌است.»

نی با اشاره به تهدیدی‌های اخیر طالبان علیه رسانه‌ها گفت که در شش‌ماه نخست سال روان میلادی، خشونت‌ها در برابر خبرنگاران نسبت به زمان مشابه در سال گذشته‌ میلادی، کاهش یافته؛ اما به‌باور این نهاد، تهدیدی که از سوی طالبان در تاریخ سوم سرطان سال جاری خورشیدی صورت گرفت، وضعیت را تغییر داد.

گروه طالبان، چندی پیش در بیانه‌ای به  رسانه‌های دیداری و شنیداری کشور هشدار داده‌بود که در صورت تبلیغات منفی رسانه‌ها برضد‌ این گروه، نهادها و کارمندان رسانه‌های مورد نظر از سوی آنان مورد حمله قرار خواهند گرفت.

نی یکبار دیگر تاکید کرده که حکومت باید  تامین امنیت خبرنگاران و رسانه‌ها را در اولویت کار‌هایش قرار دهد.

باید یادآور شد که روز گذشته یک ایستگاه رادیویی غیردولتی در ولایت غزنی  بر اثر تهدیدهای پیاپی طالبان پخش برنامه‌های خود را متوقف کرد.

این رادیوی غیردولتی «سما» نام داشت که از ۶ سال پیش در ولایت غزنی فعالیت داشت.

 رادیو سما برنامه‌های سیاسی، دینی، اجتماعی و سرگرم‌کننده پخش می‌کرد.

اما ذبیح‌الله مجاهد؛ سخنگوی طالبان دست‌داشتن فرماندهان این گروه در این تهدید‌ها را انکار کرد و افزود  که تلاش دارد جزئیات بیشتری در این زمینه به دست آورد

مطالب مرتبط