سیما سمر: با ادامه نقض حقوق بشر، صلح و توسعه محقق نمی‌شود

سیما سمر؛ رییس پیشین کمیسیون حقوق بشر افغانستان می‌گوید تا زمانی‌که تخطی‌ها و نقض حقوق بشر در کشور وجود داشته‌باشد، هیچ صلح و انکشافی در افغانستان تحقق نمی‌یابد.blank

سیما سمر که به‌تازگی از سمت ریاست کمیسیون حقوق بشر برکنار شده و به‌عنوان نماینده ویژه رییس جمهوری و وزیر دولت در امور حقوق بشر و روابط بین‌الملل، گماشته شده، امروز (پنج‌شنبه، ۲۷ سرطان) در یک نشست خبری در کابل شرکت کرد.

خانم سمر گفت که اشتراک مردم و حضور معنادار زنان و قربانیان جنگ در پروسه صلح افغانستان باید به صورت جدی در نظر گرفته‌شود.

او افزود که در صورت درنظر نگرفتن این طیف‌ها، جنگ و خشونت در افغانستان دوام خواهد یافت؛ چون قربانیان جنگ به‌دنبال انتقام برخواهند آمد.

خانم سمر گفت: «هیچ توافق صلحی که در آن عدالت و حقوق قربانیان در نظر گرفته‌نشود پایدار نیست.»

رییس پیشین کمیسیون حقوق بشر همچنین گفت که در گفتگوهای صلح افغانستان نباید هیچ گروه و طرفی روی حقوق و آزادی‌های بشری در این کشور بحث کند؛ این به عنوان یک اصل ثابت باید در نظر گرفته‌شود.

او همچنین درباره مذاکرات صلح بین دولت افغانستان و گروه طالبان گفت کسانی‌که از آدرس دولت افغانستان و مردم این کشور در این گفتگوها شرکت می‌کنند باید منافع مردم افغانستان را در اولویت قرار دهند و منافع شخصی خود را به‌خاطر حفظ قدرت و جایگاه سیاسی، کنار بگذارند.

خانم سمر در ادامه افزود: «ما باید در گفتگوها منافع سمت و قوم و ولایت خود را کنار بگذاریم، روی منافع کلان افغانستان فکر کنیم.»

به‌گفته وی، حقوق اقلیت های مذهبی و قومی و نیز دستاوردهای ۱۸ ساله افغانستان باید در روند صلح مد نظر گرفته شده و حفظ شود.

سیما سمر برای مدت تقریبا یک‌ونیم دهه ریاست کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان را برعهده داشت. خانم سمر به‌تازگی از سوی اشرف‌‌غنی به‌عنوان نماینده ویژه رییس جمهور و وزیر دولت در امور حقوق بشر و روابط بین‌الملل تعیین شده‌است.

آقای غنی همچنین طی فرمانی شهرزاد اکبر را به‌عنوان رییس جدید کمیسیون حقوق بشر افغانستان منصوب کرده‌است.

به همین ترتیب محمدنعیم نظری، اسدالله یوسفی، محمدایوب یوسف‌زی، سید احسان خلیق، بنفشه یعقوبی، شبنم صالحی، شکرالله مشکور و راضیه صیاد هم به‌عنوان کمیشنران جدید این کمیسیون گماشته ‌شده‌اند.

مطالب مرتبط