عبدالله: بر نظامی توافق شود که مورد پذیرش همه مردم افغانستان باشد

عبدالله عبدالله؛ رییس اجرایی، با اشاره به روند صلح با طالبان، می‌گوید که بر نظامی باید توافق شود که برای همه مردم افغانستان قابل پذیرش باشد.blank

آقای عبدالله که امروز (پنجشنبه، ۲۷ سرطان) در نشستی در کابل صحبت می‌کرد، گفت که گروه طالبان با فرصت‌سوزی و وقت‌کشی در روند صلح می‌خواهد به کشتار مردم افغانستان ادامه دهد.

رییس اجرایی از آنچه تناقص در نیت و عمل گروه طالبان برای صلح خواند، انتقاد کرد و گفت که طالبان از یک‌طرف می‌گویند که به صلح باورمند هستیم و از طرف دیگر به جنگ ادامه می‌دهند. او گفت: «‌اگر صلح می‌خواهند، بیایند که به آتش‌بس موافقت کنیم. این نیت‌شان را نشان نمی‌دهد که بگویند با نیروهای امریکایی آتش‌بس کنند و با دیگران جنگ می‌کنیم.»

او از پیشرفت در مذاکره امریکا و طالبان استقبال کرد و خواستار آغاز گفتگوهای مستقیم بین حکومت افغانستان و طالبان برای حل «دیگر مسایل» شد.

عبدالله اما گفت که دو روش یکجا قابل اجرا نیست که از یک‌طرف خواهان خروج نیروهای خارجی باشیم و از طرف دیگر «با افغان‌های خود مذاکره نکنیم».

به‌باور او، اکنون که در این‌سوی خط جنگ همه صلح می‌خواهند، مسؤولیت بیشتر متوجه گروه طالبان است.

رییس اجرایی همچنین گروه طالبان را به مبارزه سیاسی برای تفکرشان فرا‌خواند و گفت که این گروه دیگر نباید به فکر حکومت مستبدانه باشد.

اخیرا اشرف‌غنی نیز گفته‌بود که مردم افغانستان، امارت نمی‌‌خواهند؛ بلکه توافق صلح باید متضمن حفظ جمهوریت نظام باشد.

مطالب مرتبط