جنگ نفتکش‌ها در خلیج فارس؛ بریتانیا: پاسخ ما حساب‌شده و قاطع خواهد بود

وزیر خارجه بریتانیا با ابراز نگرانی از این‌که ایران با توقیف نفتکش بریتانیایی مسیر خطرناکی را در پیش گرفته‌باشد، تصریح کرده که پاسخ کشورش، حساب‌شده و قاطع خواهد بود.blank

جرمی هانت؛ وزیر خارجه بریتانیا که نامزد پست نخست‌وزیری این کشور نیز هست، در تازه‌ترین اظهارات خود درباره تنش‌های موجود در خلیج فارس، امروز (شنبه، ۲۰ جولای) گفته‌است: «اقدام روز گذشته در خلیج فارس از نشانه‌های نگران‌کننده‌ای حکایت داشت مبنی بر این که ایران ممکن است مسیر خطرناک رفتار غیرقانونی و بی‌ثبات‌کننده را پس از توقیف قانونی محموله نفت این کشور که به سمت سوریه در حرکت بود انتخاب کرده‌باشد.»

وی همچنین در ادامه گفت که «پاسخ ما حساب‌شده و قاطع خواهد بود؛ ما در تلاش هستیم تا راهی برای حل مشکل ابرنفتکش “گریس-۱” پیدا کنیم؛ اما در عین حال از امنیت کشتی‌رانی خودمان اطمینان حاصل خواهیم کرد.»

ایران روز جمعه (۱۹ جولای) اعلام کرد که یک نفتکش بریتانیایی به‌نام “استینا ایمپرو” را در تنگه هرمز توقیف کرده‌است.

نیروی دریایی سپاه پاسداران ایران از توقیف نفتکش بریتانیایی “استینا ایمپرو” خبر داد. در بیانیه‌ نیروی دریایی سپاه پاسداران ایران آمده‌بود که این نفتکش هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت‌نکردن قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی توقیف شد.

استینا بالک؛ شرکت مالک نفتکش “استینا ایمپرو” نیز اعلام کرد که ارتباط با این کشتی که به مقصد عربستان سعودی در حال حرکت بود قطع شده‌است.

توقیف این نفتکش بریتانیایی ۱۵ روز پس از توقیف ابرنفتکش “گریس ۱” ایران از سوی نیروهای انگلیسی در جبل‌الطارق صورت گرفته‌است.

دولت بریتانیا اعلام کرده‌بود که دلیل توقیف این نفتکش ایرانی را که حامل نفت این کشور بود نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه است. به‌گفته دولت بریتانیا مقصد اصلی این نفتکش ایران، سوریه بوده‌است.

دادگاه عالی جبل‌الطارق روز جمعه توقیف ابرنفتکش «گریس-۱» را تا ۳۰ روز دیگر تمدید کرد.

مطالب مرتبط