نوشابه‌های گازدار موجب پیری زودرس سلول‌های بدن می‌شود

طبق یک تحقیق تازه، نوشیدن روزانه نوشابه‌های شیرین گازدار، پیرشدن سلول‌های بدن انسان را سرعت می‌بخشد.blank

تعدادی از پژوهشگران در دانشگاه کالیفرنیای امریکا، به کشف جالبی درباره اثر نوشیدنی‌ها بر سلول‌های بدن انسان دست یافته‌اند.

این پژوهشگران می‌گوید که بخشی به‌نام تلومر در DNA وجود دارد که آن را در برابر آسیب‌دیدگی محافظت می‌کند، تلومرها باعث می‌شوند که تقسیم‌های سلولی در بدن انسان زودتر اتفاق افتاده و سلول‌های جوان بیش‌تری در بدن تولید شوند.

اما اگر این بخش از DNA خیلی کوچک شود تقسیم سلولی متوقف می‌شود و سلول‌های بدن پیر شده و می‌میرند.

میزان بالای قند داخل این نوشیدنی‌ها موجب ایجاد بیماری‌های مزمن در بدن می‌شود. بیماری‌های قلبی، جگر و دیابت (مرض شکر) نوع دو، از شایع‌ترین بیماری‌های حاصل از نوشیدن مستمر و زیاد نوشابه شیرین است.

این تحقیق همچنین نشان می‌دهد که کاهش طول تلومرها باعث می‌شود تا بدن در ابتلا به بیماری‌های قلبی، جگر، دیابت و حتی سرطان آسیب‌پذیر شود.

پژوهشگران با آزمایش هزاران نفر به این نتیجه رسیده‌اند که نوشیدن افراطی و بیش از حد این نوشابه‌های شیرین موجب کاهش طول عمر تلومرها می‌شود.

این محققان همچنین دریافته‌اند که پوکی استخوان، کم‌خونی و نارسایی‌های کلیوی عوارض دیگر نوشیدن زیاد نوشابه‌های شیرین گاز‌دارهستند.

همچنین این نوشیدنی‌ها باعث ایجاد بیماری چاقی نیز می‌شود، برای سوزاندن میزان قندی که با یک گیلاس نوشابه وارد بدن می‌شود، نیاز به یک ساعت پیاده‌روی است.

گفته می‌شود در هر گیلاس نوشابه ۳۵ تا ۵۵ میلی‌گرام کافئین وجود دارد که سبب بی‌خوابی و افزایش تپش قلب می‌شود و از سوی دیگر نوعی اعتیاد ایجاد می‌کند.

رنگ‌های غیرمعیاری و فاقد استندرد بعضی نوشابه‌ها نیز با تجمع در جگر به مرور باعث ایجاد نارسایی در این عضو می‌شود.

مطالب مرتبط