تأثیر نامطلوب شبکه‌های اجتماعی بر عادات غذایی زنان

تحقیقات پژوهشگران نشان می‌دهد که زنانی که به شبکه‌های اجتماعی از قبیل فیسبوک اعتیاد دارند، بیش‌تر از سایر افراد عادی از رژیم‌های غذایی مضر استفاده می‌کنند.blank

تحقیقات جدید محققان دانشگاه کارولینای شمالی، نشان می‌دهد که علاقمندی و وابستگی به شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه فیسبوک می‌تواند به درک ضعیف و پایین فرد از بدن خود منجر شده و باعث شود تا فرد رژیم غذایی خطرناکی را دنبال کند.

محققان می‌گویند که این مسأله در زنانی که به گونه‌ای به شبکه‌های اجتماعی اعتیاد دارند بسیار بیش‌تر مشاهدده می‌شود.

در این تحقیق، محققان ۱۲۸ زن را که رژیم غذایی‌شان تحت تأثیر رابطه‌های‌شان با دوستان مجازی در شبکه‌های اجتماعی از قبیل فیسبوک تعیین می‌شد، مورد مطالعه و بررسی قرار دادند.

از جمله موارد بررسی‌شده در این تحقیق، مقدار زمانی بوده که این افراد در سایت‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند و با تعداد دوستان مجازی‌شان سرگرم بودند.

در این تحقیق، محققان در بررسی‌های خود این نکته را نیز مد نظر قرار دادند که آیا این زنان شرایط بدن خود را از نظر چاقی، لاغری و سلامت با دیگر دوستان مجازی خود مقایسه می‌کردند یا نه.

تحقیقات نشان داد افرادی که خود را با دیگر دوستان مجازی‌شان در شبکه‌های اجتماعی مقایسه می‌کردند با احتمال بیشتر جذب رژیم‌های غذایی خطرناک مواجه بودند.

در حالی که این احتمال برای افرادی که خود را با دیگر دوستان‌شان در شبکه‌های اجتماعی مقایسه نمی‌کنند، کمتر بود.

برخی از محققان معتقد هستند که می‌توان از شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان ابزاری برای آموزش حمایت اجتماعی و ارتباط با دوستان و آشنایان استفاده کرد که در این صورت مشکلاتی از قبیل مقایسه کردن و تبعات حاصل از آن ایجاد نخواهد شد.

مطالب مرتبط