مخترع فرانسوی از فرانسه به بریتانیا پرواز کرد

فرانکی زاپاتا؛ مخترع ۴۰ ساله فرانسوی توانست با یک «فلای‌بورد» از روی کانال مانش پرواز کند و به اولین کسی تبدیل شد که توانسته با چنین وسیله‌ای به‌صورت هوایی از فرانسه به بریتانیا عبور کند.blank

آقای زاپاتا، صبح امروز (یکشنبه، ۴ آگست) از ساحلی در نزدیکی بندر کاله در شمال فرانسه به پرواز درآمد و در نزدیکی بندر دوور در جنوب انگلستان به زمین نشست.

زاپاتا قهرمان سابق جت اسکی نیز است.

اولین تلاش فرانکی زاپاتا برای عبور از کانال مانش ناموفق بود.

وی پیش از این در ۲۵ جولای اولین تلاش خود را برای رد شدن از کانال مانش انجام داد؛ اما در میانه مسیر به آب افتاد و موفق نشد.

این وسیله پرنده مجهز به پنج ماشین جت است که سوخت آن نفت سفید است و می‌تواند با سرعتی بیش از ۱۱۸ کیلومتر بر ساعت پرواز کند.

در تلاش اول برای عبور از کانال مانش، وقتی زاپاتا تلاش کرد برای سوخت‌گیری روی قایقی فرود بیاید،‌ به داخل دریا سقوط کرد؛ اما بر اثر افتادن در آب صدمه‌ای ندید.

او در تلاش امروز خود برای سوخت‌رسانی از یک قایق بزرگ‌تر استفاده کرد تا این پرنده بتواند از مسیر ۳۵ و نیم کیلومتری کانال مانش عبور کند.

پیش از این در جریان رژه ارتش در روز ملی فرانسه (روز باستیل)، آقای زاپاتا با فلای‌بورد مجهز به ماشین جت خود بر فراز جمعیت پرواز و همه را شگفت‌زده کرد.

امانوئل مکرون؛ رییس ‌جمهوری فرانسه، پس از آن‌که فرانکی زاپاتا جمعیت را شگفت‌زده کرد، در توئیتی همراه با ویدئویی از این نوآوری گفت: «به ارتش‌مان افتخار می‌کنم، مدرن و نوآورانه است.»

تلاش اول، درست در روزی انجام شد که ۱۱۰ سال پیش از آن، یک خلبان و مخترع فرانسوی موفق شده‌بود با هواپیمای ساخت خود از کانال مانش عبور کند.

لویی بلریو‌ در ۲۵ جولای ۱۹۰۹ موفق شد با هواپیمای ساخت خود، برای اولین‌بار در ۲۷ دقیقه از بندر کاله فرانسه به بندر دوور بریتانیا برسد.

مطالب مرتبط