وزارت زراعت درباره شیوع تب کنگو در ایام عید قربان هشدار داد

وزارت زراعت، آبیاری و مالداری به شهروندان کشور توصیه کرده که از شیوع مرض تب کانگو در روزهای عید قربان، از خود حفاظت کنند.blank

این وزارت امروز (دوشنبه، ۱۴ اسد) با نشر اعلامیه‌ای گفته که بیماری تب کانگو (CCHF) یک  بیماری کشنده ویروسی است و از شهروندان خواسته که تدابیر احتیاطی را برای مصاب نشدن به این بیماری روی دست بگیرند.

بیماری تب کانگو مرض حیوانی است که از طریق تماس با حیوان به انسان سرایت می‌کند و به گفته وزارت زراعت منبع عمده این ویروس گاو، گوسفند، بز و دیگر حیوانات است که ناقل آن «کنه» می‌باشد.

این وزارت افزوده که ویروس بیماری کنه، به طور مستقیم از طریق گزیدن کنه‌ها و یا تماس با خون، افراز و گوشت حیوانات آلوده (منتن) به انسان سرایت می‌کند.

در اعلامیه آمده‌است: «برای این‌که شهروندان از مصاب شدن به این بیماری در امان باشند، نیاز است تا حیوانات و محل بودوباش آن‌ها با دوای مخصوص ضد کنه توسط داکتر صحت حیوانی و یا مطابق به توصیه داکتر صحت حیوانی، دواپاشی شود.»

این وزارت همچنین از شهروندان خواسته که در جریان ذبح حیوانات و پارچه کردن گوشت آن‌ها، از وسایل محافظتی چون دست‌کش، ماسک، پیش‌بند دراز با رنگ روشن و عینک استفاده کنند.

وزارت زراعت افزوده که برای پیش‌گیری از مصاب شدن به تب کانگو باید گوشت و جگر حیوانات ذبح شده پیش از استفاده برای ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری شود.

این وزارت هم‌چنین از شهروندان کشور خواسته است تا هیچ‌گاه کنه‌های حیوانات را با دستان برهنه دور نکنند و نکشند، تا به این ترتیب به بیماری تب کانگو مصاب نشوند.

وزارت زراعت توصیه کرده برای جلوگیری از بیماری تب کانگو، از ذبح حیوانات در هر جا خودداری کنند و نیز حیوانات در محل پاک و مناسب ذبح شوند.

پیش از این وزارت صحت عامه از افزایش آمار مصاب شدگان به بیماری تب کانگو در کشور از جمله ولایت غربی هرات خبر داده بود.

مسوولان ریاست صحت عامه هرات روز گذشته به خبرگزاری افق گفتند که در سال جاری ۱۸۶ واقعه تب کانگو در این ولایت ثبت شده که از این میان ۱۴ تن از مبتلایان به این مرض، جان باخته‌اند.

تب، درد عضلانی، درد گردن، سخت شدن ماهیچه گردن، درد چشم، حساسیت چشم نسبت به نور، تهوع، استفراغ، اسهال، شکم درد، گلودرد، نوسانات خلقی شدید و خواب آلودگی از مهمترین علایم تب خون‌دهنده کانگو هستند.

مطالب مرتبط