پشت‌ کوه و زیرکوه هرات؛ ولسوالی‌های رسمی اما فاقد مراکز اداری

بیش از دو و نیم سال از طرح تقسیم ولسوالی شیندند هرات به پنج ولسوالی می‌گذرد؛ اما در طول این مدت، ساختمان اداری ولسوالی‌های پشت‌کوه و زیرکوه که دو ولسوالی از پنج ولسوالی مورد نظر است ساخته نشده و ولسوالان این دو ولسوالی در مرکز شهر هرات کار می‌کنند.

blank

شیندند براساس حکم اشرف‌غنی به ولسوالی‌های شیندند مرکزی، زاول، کوه زور، پشت کوه و زیرکوه تقسیم شده‌است.

ولسوالی زیرکوه در ۱۴۰ کیلومتری مرکز شهر هرات موقعیت دارد. این ولسوالی با ولسوالی اناردره ولایت فراه مرز مشترک دارد. ولسوالی پشت کوه هم در فاصله ۱۵۷ کیلومتری مرکز شهر هرات واقع شده و با ایران هم‌مرز است.

بارها مقام‌های محلی هرات تعهد سپرده‌اند که در راستای ایجاد ساختمان اداری برای مراکز این ولسوالی‌های اقدام خواهند کرد؛ اما تاکنون کاری در این بخش صورت نگرفته‌است.

جیلانی فرهاد؛ سخنگوی والی هرات به خبرگزاری افق می‌گوید که ساختمان فرماندهی پولیس نیز در ولسوالی‌های پشت کوه و زیرکوه وجود ندارد.

او می‌افزاید که ولسوالان کارهای اداری‌شان را در مجتمع اداری ولایت هرات انجام می‌دهند.

توریالی طاهری؛ معاون شورای ولایتی هرات به خبرگزاری افق می‌گوید: «این دو ولسوالی فقط یک نام دارند، نه تعمیر دارند و نه امکانات. مراکز این دو ولسوالی نیز در ‌دست طالبان است. حکومت توانایی فعال‌سازی پشت کوه و زیرکوه را ندارد.»

نباید شیندند تقسیم می‌شد
شماری از بزرگان ولسوالی شیندند اما می‌گویند در صورتی که حکومت توانایی فعال‌سازی ولسوالی‌های پشت کوه و زیرکوه را نداشت، نیاز به تقسیم این ولسوالی نبود.

تورمحمد ظریفی؛ عضو پیشین شورای ولایتی هرات و از بزرگان شیندند در گفتگو با خبرگزاری افق، از تاخیر در روند ساخت مراکز اداری ولسوالی‌های پشت کوه و زیرکوه سخت انتقاد می‌کند.

او مدعی است که حکومت در این ولسوالی‌ها، به‌دلیل بلندبودن گراف ناامنی‌ها و حضور گروه طالبان، توانایی احداث ساختمان‌های دولتی را ندارد.

به‌گفته او، طرح تقسیم شیندند به پنج ولسوالی نه‌تنها باعث کاهش ناامنی‌ها نشده؛ بلکه باشندگان این ولسوالی‌ها را مجبور ساخته‌است که به شهر هرات برای کارهای دولتی‌شان مراجعه کنند.

توریالی طاهری؛ معاون شورای ولایتی هرات بر فعال‌سازی ولسوالی‌های پشت کوه و زیرکوه تاکید می‌کند و هشدار می‌دهد که تاخیر در امر فعال‌سازی این دو ولسوالی، باعث ایجاد فاصله بین مردم و حکومت خواهد شد.

ولسوالی‌های محروم
در ۱۸ سال گذشته بیشتر پروژه‌های انکشافی و زیربنایی در سطح ولسوالی‌های نزدیک به شهر هرات و ولسوالی‌های امن راه‌اندازی شده‌است. در این مدت، به‌باور اعضای شورای ولایتی هرات، پشت کوه و زیرکوه، به اصطلاح، کلک ششم حکومت بوده‌ و کمتر پروژه‌ای در این دو ولسوالی راه‌اندازی شده‌است.

زیرکوه از پایگاه‌های مهم قدرت طالبان در هرات تلقی می‌شود. وکیل‌احمد کرخی؛ رییس کمیته امنیتی شورای ولایتی هرات به خبرگزاری افق می‌گوید که طالبان در زیرکوه حضور گسترده‌ای دارند و بخشی از ناامنی‌های هرات از این منطقه سازماندهی می‌شود.

حکمت‌الله حکمت؛ ولسوال شیندند سال گذشته به افق گفته‌بود که طالبان در زیرکوه زندان‌های شخصی برای نگه‌داری مردم دارند.

با این وجود، در مقطع کنونی که انتخابات ریاست جمهوری در پیش است و مذاکرات صلح امریکا با طالبان نیز به مرحله حساسی رسیده، هیچ چشم‌انداز روشنی برای فعال‌سازی مراکز اداری ولسوالی‌های زیرکوه و پشت کوه هرات وجود ندارد.

مطالب مرتبط