اتاق تجارت: مسدود شدن بندر واگه به ضرر افغانستان و پاکستان تمام می‌شود

مسوولان اتاق تجارت و صنایع کشور می‌گوید که مسدود شدن بندر واگه به روی تاجران افغان به ضرر افغانستان و پاکستان تمام می‌شود.

blank

خان جان الکوزی؛ معاون این اتاق امروز (شنبه ۱۹ اسد) گفت که با این اقدام اسلام آباد، صادرات هزاران تُن میوه‌های خشک و تازه افغانستان به مشکل در بخش صادرات به کشور هند مواجه خواهد شد.

از طریق بندر واگه اموال تجارتی افغانستان در سریع‌ترین زمان و قیمت ارزان به بازارهای هند و کشورهای دیگر انتقال پیدا می‌کند.

بر بنیاد آمارهای اتاق تجارت و صنایع، سال گذشته از طریق بندر واگه ۴۸۰۰۰ تُن میوه خشک، تازه و سبزیجات به هند صادر شده است. هم اکنون نیز روزانه حد اوسط تا پنج کانتینر کالاهای تاجران افغان به این کشور منتقل می‌شود.

پس از کشمکش‌ها میان هند و پاکستان بر سر کشمیر؛ مقام‌های پاکستانی گفته بودند که پس از این افغانستان نمی‌تواند از طریق بندر واگه به هند تجارت کند.

مسوولان اتاق تجارت و صنایع کشور می‌گویند که هم اکنون اسلام آباد تنها اجازه صادرات کالاهای افغانی را می‌دهد که هم اکنون در پاکستان است، اما پس از آن، این بندر بروی تاجران افغان مسدود خواهد شد.

این در حالی است که افغانستان و پاکستان در سال ۲۰۱۰ قرارداد ترانزیتی «اپتا» را امضا کردند که بر اساس آن، موتر‌های ترانزیتی افغان از طریق بنادر پاکستان و موتر‌های پاکستان از طریق سرحدات افغانستان به آسیای میانه عبور کند.

حکومت افغانستان با استفاده از بندر چابهار ایران در تلاش دور زدن پاکستان در بخش ترانزیت کالا می‌باشد. اما مقام‌های افغان می‌گویند که این بندر به دلیل نبود زیر ساخت‌ها توانایی انتقال کالاها به مقصد هند را ندارد.

مطالب مرتبط