پدرام: افغانستان در اشغال نیروهای خارجی است

عبداللطیف پدرام؛ نامزد انتخابات ریاست جمهوری در نخستین همایش انتخاباتی‌اش، افغانستان را تحت اشغال نیروهای خارجی خواند.blank

آقای پدرام در همایش امروز (پنج‌شنبه، ۲۴ اسد) خود در کابل اعلام کرد که نیروهای خارجی افغانستان را اشغال کرده‌اند و مردم افغانستان باید از سرزمین‌شان دفاع کنند.

او که رییس حزب کنگره ملی است بر مواضع قبلی‌اش در خصوص تغییر نظام، به‌رسمیت‌شناختن مرزها و نامشروع‌خواندن حکومت وحدت ملی به‌رهبری اشرف‌غنی، تاکید کرد.

آقای پدرام گفت که حکومت کنونی را به لحاظ قانونی به‌رسمیت نمی‌شناسد و صلاحیت اداره حکومت باید به جمعی به‌عنوان «سرپرست» داده می‌شد.

او افزود که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، نظام افغانستان را به فدرالی تغییر خواهد داد و صلاحیت تصمیم‌گیری‌ را برای همه مردم در زون‌های فدرالی می‌دهد.

او در عین حال بر محلی‌کردن امنیت در ساختار نظام فدرالی تاکید کرد و گفت که با این طرح تلفات نیروهای امنیتی کاهش خواهد یافت.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری توافقی برای صلح با طالبان را نیز در چارچوب نظام فدرالی قابل قبول خواند و از تسلط طالبان بر تمام افغانستان در نظام کنون ابراز نگرانی کرد. او گفت که در نشست مسکو در این مورد با طالبان صحبت شده‌است.

او به رسمیت‌شناختن مرز دیورند، ساده‌سازی زبان‌ها و ساختن قانون برای آن، ایجاد نظام اقتصاد بازار به‌جای نظام اقتصاد امریکایی لیبرال، مدیریت و جیره‌بندی آب‌ها برای حفظ محیط زیست و رسیدگی به حقوق آسیب‌دیدگان جنگ را از برنامه‌های دیگر دسته انتخاباتی خود در صورت پیروزی عنوان کرد.

عبداللطیف پدرام در عین حال حکومت فعلی را به تفرقه‌اندازی میان اقوام، تطبیق سیاست حذف، ضعیف‌ساختن اقتصاد مردم و نیز افزایش بیکاری متهم کرد.

از آغاز کارزارهای انتخاباتی نامزدان ریاست جمهوری حدود ۱۸ روز می‌گذرد و تاکنون بیشتر نامزدان کمپاین‌های‌شان را آغاز کرده‌اند. با این حال برخی دیگر از جمله حنیف اتمر؛ رییس دسته انتخاباتی صلح و اعتدال کمپاین خود را متوقف کرده و زلمی رسول هم با پیوستن به تیم «دولت‌ساز» به‌رهبری اشرف‌غنی از حضور در کارزارهای انتخاباتی انصراف داد.

انتخابات ریاست جمهوری قرار است به‌روز ششم میزان سال جاری در سراسر کشور برگزار شود.

مطالب مرتبط