صلح و انتخابات، موضوع دیدار غنی و سفیر اتحادیه اروپا

صلح و انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در دیدار اخیر اشرف‌غنی‌؛ رییس حکومت وحدت ملی و سفیر اتحادیه اروپا در کابل مورد بحث قرار گرفته‌است.blank

همزمان، اتحادیه اروپا انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را سرنوشت‌ساز خوانده و بر برگزاری این روند در وقت تعیین‌شده آن تاکید کرده‌است.

نمایندگی این اتحادیه در افغانستان، امروز (پنج‌شنبه، ۲۴ اسد) با نشر اعلامیه‌ای گفته‌است که انتخابات ریاست جمهوری باید به وقت و زمانی‌که پیشتر از سوی کمیسیون مستقل انتخابات اعلام شده، برگزار شود.

اتحادیه اروپا افزوده که برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در پهلوی این‌که یک زعامت تعیین می‌شود، دفاع از ارزش‌های این کشور نیز می‌باشد.

در این اعلامیه آمده‌است: «ششم میزان فرصتی برای افغان‌ها خواهد بود تا حمایت‌شان را از دموکراسی و تحکیم مشروعیت رهبری سیاسی‌شان نشان دهند.»

این اتحادیه برگزاری انتخابات را یک «فرصت جدید برای افغان‌ها» دانسته تا رهبری و زعامت مشروع کشور را بربنیاد اصول دموکراسی انتخاب کنند.

از طرف دیگر، پیری مایدون؛ سفیر اتحادیۀ اروپا در کابل در دیدار با اشرف‌غنی؛ رییس حکومت وحدت ملی در رابطه به توسعه روابط میان افغانستان و اتحادیۀ اروپا، پروسۀ صلح، انتخابات ریاست جمهوری، مسایل اقتصادی و همکاری‌های دوجانبه، بحث کرده‌است.

ارگ ریاست جمهوری با نشر خبرنامه‌ای اعلام کرده که در این دیدار آقای مایدون گفته که اتحادیه اروپا از یک صلح پایدار و باعزت، ارزش‌های مردم‌سالاری و انتخابات ریاست جمهوری حمایت می‌کند و به‌عنوان یک شریک استراتژیک در کنار مردم و حکومت افغانستان باقی خواهد ماند.

در این دیدار همچنین اشرف‌غنی گفته‌است که افغانستان با تمام شرکای بین‌المللی خود به‌شمول اتحادیۀ اروپا، خواستار روابط نیک و دایمی است.

هرچند که حکومت افغانستان نیز بر برگزاری این روند در تاریخ تعیین‌شده تاکید دارد؛ اما پیش‌برد همزمان دو پروسه صلح و انتخابات، برگزاری انتخابات را با تردید مواجه کرده‌است. گزارش‌های تایید نشده‌ای نیز از احتمال تعویق انتخابات تا به نتیجه‌رسیدن روند صلح وجود دارد.

مطالب مرتبط