غنی: طالبان نمی‌توانند انتخابات را رد کنند

اشرف غنی؛ رییس حکومت وحدت ملی اعلام کرد که طالبان می‌توانند به دولت «جمهوری اسلامی افغانستان» بپیوندند اما انتخابات را نمی‌توانند رد کنند.blank

آقای غنی که امروز (شنبه، ۲۶ اسد) در یک همایش انتخاباتی تیم «دولت‌ساز» در کابل صحبت می‌کرد، با بیان این‌که صلح با عزت در امارت نه، بلکه در چهارچوب جمهوریت است، گفت:« طالبان باید انتخابات را قبول کنند. اگر می‌خواهند با یک فورمول خشک بیایند و به خاطر چند روز آینده نسل‌های آینده را تباه کنند، این غیرممکن است.»

وی افزود: «بر اساس فرمایش لویه جرگه برای دور کردن خشونت منفی طالبان، ما مطلقا حاضر هستیم. طالبان کدام قوت مثبتی را نشان ندادند. آیا کدام چیزی را ساخته‌اند؟ طرحی را مطرح کرده‌اند؟ جوابی برای خدمت کردن زنان دارند که برای آن‌ها چه نوع مشارکت می‌دهند؟ تمام زمینه‌ساز صلح ما بوده‌ایم.»

طالبان تا کنون حاضر مذاکره با حکومت افغانستان نشده‌اند. این گروه ۸ دور مذاکره با مقام‌های امریکایی انجام داده‌است و هردو طرف به امضای یک توافقنامه نزدیک شده‌اند.

در آخرین مورد، دونالد ترامپ در مورد صلح افغانستان و موافقه با طالبان، با مقام‌های ارشد امنیتی و سیاسی کشورش صحبت کرده‌است. او بعد از این نشست، آن را «بسیار خوب» توصیف کرده و گفته است که ایالات متحده و بسیاری از طرف‌های مخالف در جنگ ۱۹ ساله افغانستان به دنبال توافق هستند.

این نشست ناوقت روز جمعه، ۱۶ اگست انجام شده و در آن، مقام‌های بلند رتبۀ امریکایی به شمول مایک پنس؛ معاون ریاست جمهوری، مایک پامپیو؛ وزیر خارجه، مارک اسپر؛ وزیر دفاع، جان بولتون؛ مشاور امنیت ملی، جینا هاسپل؛ رییس ادارۀ استخبارات مرکزی، زلمی خلیلزاد؛ نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور مصالحه افغانستان و جوزف دانفورد، رییس ستاد عموی قوای مسلح امریکا حضور داشته‌اند.

مطالب مرتبط