توافقنامه صلح امریکا و طالبان؛ اختلافات «جزئی» باقی مانده‌است

گروه طالبان اعلام کرد که تاکنون روز دقیق امضای توافقنامه صلح میان این گروه و امریکا مشخص نشده‌؛ زیرا دوطرف هنوز روی برخی مسائل جزئی اختلاف دارند.blank

سهیل شاهین؛ سخنگوی دفتر سیاسی این گروه در قطر، امروز (یکشنبه، ۲۷ اسد) در صفحه‌ توییترش نوشته‌است که هنوزهم جزئیات اندک اختلافی میان دوطرف باقی مانده‌است.

او افزوده‌است: «روز امضای توافقنامه صلح با امریکا تاکنون مشخص نشده‌است. زمانی که جزئیات باقی‌مانده نهایی شود، در مورد اعلان زمان امضای آن تصمیم گرفته خواهد شد.»

آقای شاهین گفته‌است که گروه طالبان اطمینان دارد که «استقلال واقعی افغانستان که باعث افتخار مردم شود، دوباره برمی‌گردد».

پیش از این گزارش‌هایی مبنی بر نهایی‌شدن توافقنامه صلح میان امریکا و طالبان و امضای آن در روز دوشنبه، ۲۸ اسد منتشر شده‌بود.

هنوز جزئیات توافقنامه صلح میان امریکا و طالبان بیرون داده نشده‌؛ اما دوطرف گفته‌اند که روی بیشتر موارد آن توافق شده‌است.

پیش‌نویس این توافقنامه در هشتمین دور مذاکره نمایندگان طالبان با زلمی خلیلزاد؛ نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان تهیه شده و با پایان مذاکره، تیم‌های فنی هردو طرف روی جزئیات آن کار کردند.

طالبان در مذاکرات گذشته، خواهان خروج نیروهای خارجی از افغانستان شده‌بودند و امریکا نیز خواهان تضمین این‌که افغانستان به پناهگاه تروریسم بدل نشود. همزمان آتش‌بس و آغاز مذاکرات طالبان با حکومت افغانستان از شرایط دیگر نماینده‌های امریکا گفته شده‌بود.

طالبان اما آتش‌بس و مذاکره با «جهت‌های داخلی» را وابسته به خروج نیروهای خارجی از افغانستان خوانده‌بودند.

از طرف دیگر، حکومت افغانستان ابراز امیدواری کرده که توافقنامه میان امریکا و طالبان به‌زودی امضا شود و طالبان مذاکره با حکومت افغانستان را آغاز کنند.

مطالب مرتبط