واکنش‌ها به انفجار مرگبار در یک مراسم عروسی در کابل

انفجار شب گذشته در یک سالون عروسی در غرب کابل که به‌ کشته و زخمی‌شدن بیش از ۲۰۰ نفر انجامید، واکنش‌های مردم، مقامات دولتی و دیپلمات‌های خارجی را برانگیخته‌است.blank

این انفجار حوالی ساعت ۱۰:۴۰ شنبه شب، ۲۶ اسد در سالون عروسی «کابل دبی» در مربوطات حوزه ششم امنیتی شهر کابل رخ داد که براساس آخرین آمار ارائه شده از سوی نهادهای امنیتی، در نتیجه این انفجار ۶۳ تن کشته و ۱۸۲ نفر دیگر زخمی شدند.

شاهدان عینی می‌گویند که انفجار در سالون مردانه هوتل در مقابل «استیژ موسیقی»؛ از شلوغ‌ترین نقاط سالون رخ داده‌است. یکی از شاهدان گفت که با وقوع انفجار داخل سالون تاریک شد و هنگام روشن‌شدن دوباره دیده که «همه‌جا را جسد و زخمی گرفته‌است».

در این رویداد از ۱ تا ۱۵ عضو خانواده‌ها کشته و یا زخمی شده‌اند و برخی از کشته‌شده‌های این انفجار به‌صورت دسته جمعی به‌خاک سپرده شدند. شدت انفجار به حدی زیاد بوده که در سالون زنانه نیز چندین تن کشته و زخمی شدند که کودکان نیز در میان آنان هستند.

تاکنون هیچ گروهی مسؤولیت این انفجار را بر‌عهده نگرفته‌ و طالبان نیز دست‌داشتن در این حمله را رد کرده‌اند.

مردم، حکومت و به‌ویژه نهادهای امنیتی را به کوتاهی در تامین امنیت شهروندان متهم می‌کنند.

با این حال، ارگ ریاست جمهوری، ریاست اجراییه، وزارت خارجه و اتحادیه اروپا در افغانستان این حمله را «محکوم» کرده‌اند.

اشرف‌غنی: طالبان مسؤول اند
اشرف‌غنی؛ رییس حکومت وحدت ملی در پیامی این حمله را محکوم و بر رسیدگی به خانواده‌های قربانیان تاکید کرده‌است. او طالبان را مقصر اصلی این حمله خوانده؛ چون به‌گفته‌ وی، این گروه بستر تروریزم را در افغانستان هموار کرده‌است.

اشرف‌غنی همچنین در پیامی توییتری گفته‌است که امروز به‌صورت عاجل جلسه امنیتی برای بررسی این حمله و جلوگیری از چنین حملاتی برگزار می‌کند.

صدیق صدیقی؛ سخنگوی ریاست جمهوری نیز در صفحه توییترش نوشته‌است که جامعه بین‌المللی باید در کنار افغان‌ها این حمله «تروریستی، وحشیانه و غیر انسانی» را که در آن غیر نظامیان به‌شمول کودکان کشته شدند، «محکوم» کند.

عبدالله عبدالله؛ رییس اجراییه نیز این حمله را جنایت جنگی و عملی ضد بشری خوانده و گفته‌است که «تروریستان مزدور با چنین حمله‌ای بار دیگر ثابت کردند که به هیچ دین و آئینی معتقد نیستند و وظیفه‌ای جز انسان‌کشی و وحشت‌آفرینی ندارند».

نمایندگی اتحادیه اروپا در افغانستان نیز با محکوم‌کردن این حمله گفته‌است: «عاملان این انفجار دشمنان بشریت هستند و این‌گونه اعمال فراتر از محکومیت است.»

این انفجار در حالی در کابل رخ می‌دهد که این شهر برای تجلیل از جشن صدمین سالروز استقلال افغانستان آماده می‌شود و تدابیر شدید امنیتی در پایتخت گرفته شده‌است. انفجار شب گذشته در فاصله حدود ۲ کیلومتری قصر دارالامان رخ داده؛ جایی که به‌خاطر سالروز استقلال به‌شدت تحت تدابیر امنیتی قرار دارد.

این دومین انفجار در ۱۰ روز اخیر در مربوطات حوزه ششم شهر کابل است که از غیر نظامیان قربانی می‌گیرد. انفجار موتر بمب‌گذاری‌شده در ۱۶ اسد امسال در کنار ساختمان حوزه ششم امنیتی و یک واحد نظامی دیگر، ۱۴ کشته و ۱۴۵ زخمی برجای گذاشت که بیشتر قربانیان و زخمی‌های این حمله غیر نظامیان به‌شمول زنان و کودکان بودند.

طالبان مسؤولیت آن حمله را برعهده گرفتند.

مطالب مرتبط