ترامپ: با طالبان گفتگوهای خیلی خیلی خوبی داشتیم

دونالد ترامپ؛ رییس جمهوری امریکا گفته‌است که نمی‌خواهد افغانستان به آزمایشگاه ترویست‌ها مبدل شود؛ چون به‌گفته‌ او بعد از ۲۰ سال جنگ، بحث در مورد خروج نیروهای امریکایی از این کشور آغاز شده‌است. او گفتگوی امریکا با طالبان را نیز «بسیار خوب» عنوان کرده‌است.blank

آقای ترامپ این سخنان را روز یکشنبه، ۲۷ اسد در بازگشت از ایالت نیوجرسی امریکا به واشنگتن به خبرنگاران گفته‌ و افزوده‌است: «ما تنها به یک دلیل در افغانستان حضور داریم و آن این‌که نمی‌خواهیم آزمایشگاه (ترور) باشیم، آنجا نمی‌تواند آزمایشگاه ترور باشد. ما آنجا مانده‌ایم؛ چون چشم‌ا‌نداز خیلی خیلی خوبی داریم.»

او افزوده‌ امریکا هم اوضاع افغانستان را می‌بیند، با دولت افغانستان و گروه طالبان صحبت می‌کند و تاکنون با هردو طرف «بحث‌های بسیار خوبی» داشته است.

ترامپ گفت: «ما خواهیم دید که چه اتفاقی می‌افتد، ما تصمیم می‌گیریم که بمانیم یا نه و این‌که تا مدت‌زمانی طولانی بمانیم یا نه.»

او در عین حال بی‌اعتمادی‌اش را نسبت به طالبان ابراز کرده و گفته‌است که به هیچ‌کس اعتماد ندارد چون به‌گفته‌ او «در افغانستان وضعیت بسیار وحشتناکی جریان دارد».

این سخنان ترامپ در حالی مطرح می‌شود که پیش از این او خواهان خروج نیروهایش از افغانستان تا انتخابات ۲۰۲۰ امریکا شده‌بود. همزمان با این، نماینده‌های این کشور با گروه طالبان روی توافقنامه صلح و خروج نیروهای خارجی از افغانستان مذاکره می‌کنند.

یک منبع آگاه از مذاکرات امریکا با طالبان به سی‌ان‌ان گفته که طرح صلح امریکا با طالبان حاوی خروج ۷ تا ۸ هزار نیروی امریکایی از افغانستان و تعهد رسمی گروه طالبان برای مقابله با تروریزم در این کشور است. منبع افزوده که در این طرح، آتش‌بس با نیروهای امریکایی نیز شامل است؛ اما انتظار نمی‌رود که پس از توافق، گروه طالبان حملاتش را بر نیروهای امنیتی و مردم افغانستان متوقف کند.

این منبع بدون افشای نامش به این رسانه امریکایی گفته که ۹۹ درصد توافقنامه صلح میان امریکا و طالبان نهایی شده؛ اما متعهد ساختن طالبان برای برقراری آتش‌بس و نیز بحث پیمان‌های امنیتی امریکا با افغانستان که بر اساس آن امریکا موظف است در میدان‌های نبرد با نیروهای افغان همکاری کند، از موارد جنجالی این توافقنامه است که سبب پیچیده‌شدن مذاکرات شده‌است.

دونالد ترامپ در گفتگویش با خبرنگاران بار دیگر تاکید کرده که امریکا اکنون به پولیس جهان تبدیل شده و دیگر نمی‌خواهد این نقش را بازی کند.

او همچنین در واکنش به اظهارات اخیر لیندزی گراهام؛ سناتور امریکایی در مورد این‌که توافق بدی با طالبان صورت بگیرد گفت که ممکن است تا چند روز آینده اطلاعات مهم‌تری در این مورد اعلام شود که چه اتفاقی افتاده‌است.

مطالب مرتبط