جنگ موجب بسته‌شدن ۱۱۱ مرکز صحی در افغانستان شده‌است

سازمان جهانی صحت (WHO) اعلام کرده که از آغاز سال ۲۰۱۹ میلادی تاکنون افزایش درگیری‌ها و هدف قرارگرفتن مراکز صحی در افغانستان سبب شده ۱۱۱ مرکز صحی مسدود شوند.

blank

این سازمان، امروز (سه‌شنبه، ۲۹ اسد) با نشر گزارش تازه‌ خود گفته‌است که از آغاز سال ۲۰۱۹ میلادی تاکنون، ۸۷ مورد حمله بر تأسیسات صحی در افغانستان را ثبت کرده که توسط طرف‌های درگیر انجام شده‌است.

در این گزارش آمده که این حملات در ۱۸ ولایت و ۵۳ ولسوالی افغانستان صورت گرفته که علاوه بر واردکردن خسارات، تلفات کارمندان صحی را نیز در پی داشته‌است.

سازمان جهانی صحت افزوده که در این مدت از ۱۳۴ مرکز صحی، سه مرکز در جریان درگیری‌ها به گونه کامل ویران شده و نیز به ۲۰ مرکز صحی دیگر در سراسر افغانستان خسارت وارد شده‌است.

بربنیاد یافته‌های این سازمان، در جریان هشت ماه گذشته، ۱۴ کارمند صحی در جریان درگیری‌ها در افغانستان کشته شده و ۱۲ تن دیگر زخم برداشته‌اند.

سازمان جهانی صحت گفته‌است که حملات بر تاسیسات صحی در افغانستان بسیاری از شهروندان افغانستان را از دسترسی به خدمات صحی محروم کرده‌است.

این سازمان از گرو‌ه‌های درگیر جنگ در افغانستان خواسته که از حمله بر نهادهای صحی خودداری کنند.

این در حالی است که هفته گذشته نیز سازمان جهانی صلیب سرخ از هدف قرارگرفتن مراکز صحی در جنگ و نیز بازداشت غیر نظامیان در مناطق جنگی ابراز نگرانی کرده‌بود.

مطالب مرتبط