لغو سفر ترامپ به‌دلیل خودداری دنمارک از فروش گرینلند به امریکا

دونالد ترامپ؛ رییس جمهوری امریکا به‌دلیل خودداری دنمارک از فروش گرینلند به آن کشور، سفرش را به آن کشور لغو کرده‌است.

blank

رییس جمهوری امریکا امروز (چهارشنبه، ۳۰ اسد) در توییترش نوشت که در پی اظهارات نخست‌وزیر دنمارک در مورد اینکه علاقه‌ای به گفتگو با امریکا در مورد فروش گرینلند به آن کشور ندارد، تصمیم گرفته‌است سفرش به دنمارک را به تاخیر بیاندازد.

رییس جمهوری امریکا همچنین نوشت: «دنمارک کشوری خوب و با مردمی استثنایی است؛ اما با توجه به اظهارات مته فردریکسون؛ نخست‌وزیر آن کشور که گفته‌است علاقه‌ای به مذاکره در مورد خرید گرینلند ندارد، من ملاقات‌مان را که برای دو هفته دیگر برنامه‌ریزی شده‌بود تا فرصتی دیگر به تعویق می‌اندازم.»

آقای ترامپ افزوده‌است که نخست‌وزیر دنمارک با صراحت لهجه‌اش باعث شده امریکا و دنمارک هزینه هنگفتی را صرفه‌جویی کنند.

رییس جمهوری امریکا در مورد انگیزه خرید گرینلند گفته‌است که از لحاظ استراتژیک این جزیره برای امریکا مهم است. او گفته‌است که پیش از این، گفتگویی در این زمینه صورت گرفته؛ اما مهم‌ترین موضوع در دستور کار امریکا نیست.

به‌دنبال انتشار خبر ابراز تمایل رییس جمهوری امریکا به خرید گرینلند، وزارت خارجه دنمارک گفت، گرینلند آماده مذاکره درباره مبادلات تجاری و سرمایه‌گذاری است؛ اما موضوع فروش مطرح نیست.

همچنین وبسایت دولت خودمختار گرینلند، اظهارات رییس جمهوری امریکا را نشانه علاقه آن کشور به سرمایه‌گذاری و مشارکت در بهره‌برداری از امکانات گرینلند دانست. در وبسایت آمده‌است که گرینلند آماده همکاری نزدیک‌تر با امریکا است.

گفته می‌شود ایالات متحده در حال حاضر در گرینلند پایگاه نظامی ‌دارد و یک پایگاه تحقیقاتی سازمان فضایی امریکا «ناسا» نیز در این جزیره واقع است.

جزیره گرینلند واقع در اقیانوس منجمد شمالی و اقیانوس اطلس یک کشور خودمختار تحت حاکمیت دنمارک است. این جزیره در شمال کانادا واقع شده‌است.

مطالب مرتبط