غنی در دیدار با فرمانده ارشد ناتو:

طالبان اراده آتش‌بس و صلح را ندارند

محمد اشرف غنی؛ رییس حکومت وحدت ملی در دیدار با تود ولترز؛ فرمانده ارشد ناتو و فرمانده عمومی امریکا در اروپا می‌گوید که طالبان اراده آتش‌بس و صلح را ندارند.

blank

بر اساس اعلامیه ارگ ریاست جمهوری که امروز (چهارشنبه، ۳۰ اسد) به نشر رسیده است، جنرال ولترز؛ یک بار دیگر به تعهد ناتو برای حمایت دوامدار از نیروهای افغان تاکید کرده است.
او گفت: « نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان و ناتو نه تنها به‌خاطر امنیت افغانستان، بلکه بخاطر تامین امنیت منطقه و جهان مشترکاً به مبارزه ادامه می‌دهند.»

صلح باید جنگ ختم کند

بر اساس اعلامیه ارگ؛ اشرف غنی حمایت ناتو از نیروهای افغان را ستایش کرده اما هشدار داده است که راهکار «نادرست» به‌خاطر رسیدن به صلح، امنیت افغانستان را با تهدید مواجه می‌کند و صلح باید ختم جنگ در این کشور منجر شود.

او گفت: « مشارکت ما با ناتو استراتیژیک و دوامدار می‌باشد و هرگونه افزایش و یا کاهش در شمار نیروهای بین‌المللی به شرایط بستگی خواهد داشت.»

این در حالی است که زلمی خلیلزاد؛ نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان دور نهم مذاکرات صلح با طالبان را در شهر دوحه قطر از سر می‌گیرد. هیات طالبان و امریکا با رهبری شان در مورد گفتگوهای صلح مشوره کرده‌اند.
پیش‌بینی می‌شود که در این دور از گفتگوها، هیات طالبان و امریکا روی جدول زمانی خروج نیروهای خارجی از افغانستان و آغاز مذاکرات مستقیم حکومت با طالبان به توافق برسند.

طالبان در پاکستان پناهگاه دارند

او گفت که طالبان در پاکستان پناهگاه دارند و بدون موجودیت این پناهگاه‌ها به فعالیت ادامه داده نمی‌توانند.

blank
او افزود: « گروه طالبان بدون پناه‌گاه در خاک پاکستان، به موجودیت‌شان ادامه داده نمی‌تواند و ادعای آنان مبنی بر اینکه اکثر خاک افغانستان را تحت کنترول دارند، کاملاً بی‌اساس است و بخش از تبلیغات این گروه را تشکیل می‌دهد و حضور شبکه‌یی این گروه در نقاط مختلف کشور، مردم را به تهدید مواجه ساخته است.»

حکومت افغانستان بارها پاکستان را به حمایت از طالبان متهم کرده است. هفته جاری رییس‌جمهور غنی در دیدار با نماینده ویژه چین برای افغانستان و پاکستان، بر قطع همکاری اسلام آباد به طالبان تاکید کرده است.

مطالب مرتبط